Previous Page  11 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 166 Next Page
Page Background

1

SAMMENDRAG

I forskningsprosjektet «Sosialt liv og samhandling i barneverninstitusjon», hvis rap-

port har fått tittelen «Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie», har det

vært et mål å få innsikt i handlinger, handlingsmønster og samspill

1

mellom beboere

og miljøpersonell innenfor en barneverninstitusjonssetting

et ungdomshjem

2

. Studier

av institusjonsbarnevernet i Norge har foreløpig gitt oss lite kunnskap om handlinger

og samspill. Denne studien er et forsøk på å gjøre noe med dette

å bidra med innsikt

på bakgrunn av et eksempel. I tillegg til å gi et innblikk i «det som gjøres», formidler

den også ungdommenes og de voksnes uttrykte erfaringer, opplevelser og oppfatninger,

med andre ord «det som sies».

Rapporten er utarbeidet på bakgrunn av en feltarbeidsstudie gjennomført ved en enhet

/ ett hus tilknyttet en barneverninstitusjon. Feltarbeidet pågikk over seks måneder, og

det ble avsluttet i november 2014. Informantgruppen besto av seks ungdommer og el-

leve voksne (åtte ansatte tilknyttet enheten, to teamledere samt institusjonsleder). Jeg

besøkte institusjonen to dager i uken, mellom tolv og fjorten timer per uke.

Feltarbeidet ble påbegynt med følgende utforskende, åpne problemstilling: Hvordan

fremstår sosialt liv og samhandling innenfor en barneverninstitusjon? Jeg ønsket å ana-

lysere og forstå det sosiale liv på bakgrunn av frekvenser av handlinger og samhand-

linger. Jeg skulle finne ut hva som gjøres og sies i hverdagen, identifisere handlings-

mønster og beskrive det sosiale liv i institusjonen. Med en i utgangspunktet grov

problemstillingen gjorde jeg mange veivalg underveis i feltarbeidsperioden, etter hvert

som jeg fikk ny innsikt. Jeg utviklet noen sentrale temaområder og foretok også et valg

med hensyn til øvrig metodisk tilnærming; i tillegg til deltagende observasjon og

uformelle feltsamtaler fant jeg det hensiktsmessig å gjennomføre individuelle interv-

juer.

Det krevde tid, tilstedeværelse og deltagelse å oppdage mønster og mulige sammen-

henger som kunne bidra til å kaste lys over og beskrive hverdagen i institusjonsenhe-

1

Samhandling kan tolkes som det som skjer i møtet mellom to eller flere aktører som handler med hverandre, og

den kan favne både om det verbale og det ikke-verbale. I rapporten anvendes og forstås «samspill» som sidestilt

med «samhandling».

2

I rapporten anvendes både «barneverninstitusjon» og «ungdomshjem» som betegnelser på enheten hvor feltar-

beidet ble gjennomført. Dette fordi begge disse termene

i tillegg til selve stedsnavnet, ble brukt av informante-

ne.