Previous Page  107 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 107 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

97

tak/konsekvenser. På samme tid ga de uttrykk for at de mente at de burde være konse-

kvente og forsøke å samordne tiltak og mulige konsekvenser seg imellom.

Feltdagbok – Fylkesmannens tilsyn på besøk

Dette er ikke et ordinært tilsyn, men en «bestilling», i den forstand at ungdomshjem-

mets ledelse har forespurt Fylkesmannen om å komme og snakke med ungdommene på

husene om rettigheter og krav. Det er et tiltak som ledelsen håper kan bidra til å snu

den negative skoletrenden til noen av ungdommene. De ønsker at Fylkesmannen skal

informere ungdommene om at miljøpersonalet har rett til å stille noen krav når det

gjelder skolegang

31

.

Det viser seg at ungdommene på huset ikke er spesielt interessert i å snakke med Fyl-

kesmannen. De to ungdommene med mest fravær ønsker ikke å møte representantene

fra Fylkesmannen. De to andre velger å sette seg ned en stund for å høre på og even-

tuelt prate litt. Jeg overværer ikke møtet mellom ungdommene og Fylkesmannen.

I feltnotatene skildres samarbeidet mellom institusjonen og tilsynet og hva som er hen-

sikten/målet med besøket. Videre viser de hvordan hensikt og mål «smuldrer bort», når

ungdommene med de største utfordringene knyttet til skolegang likevel ikke ønsker å

snakke med Fylkesmannen. Det «bestilte» besøket får ikke den virkning det var til-

tenkt. Dette stadfestes av ledelsen ved et senere personalmøte.

7.1.3 Rettighetsbegrensninger – et hensiktsmessig tiltak?

Miljøpersonalet lyktes ikke med å få vekket ungdommen, ungdommen nektet å stå opp,

vegret seg og/eller følte seg syk. Når ungdommen ble værende hjemme, forsøkte per-

sonalet etter hvert å svare med å inndra hans/hennes mobiltelefon og eventuelt øvrige

elektroniske kommunikasjonsmidler. Dette gjaldt da som regel for de timene ung-

dommene egentlig skulle ha tilbrakt på skolen.

32

Ungdommen valgte da ofte «å holde

senga», og å bli værende på rommet resten av dagen. Utgangspunktet for videre dialog

og samspill ble dårlig, og ungdommen kunne blant annet reagere med ikke å stille til

dagens måltider og å unngå kontakt med de voksne. Handlingsvalgene kunne tolkes

31

Dette tilfellet

hvor tilsynet stiller opp for institusjonen etter en forespørsel fra denne

er et godt eksempel på

tilsynets doble rolle, siden tilsynet også skal kontrollere og føre tilsyn med at barn og unge som bor i institusjo-

ner, får god omsorg og behandling, og at de ivaretas på en forsvarlig måte. Samtidig har de altså en veileden-

de/rådgivende funksjon; de kan velge å avlegge et besøk i institusjonen for å snakke med ungdommene om et

gitt tema.

32

Personalet var mer eller mindre enige om at inndragning av elektroniske kommunikasjonsmidler var berettiget

og et formålstjenlig rettighetsbegrensende tiltak i forbindelse med skoleskulk. Under feltarbeidsperioden så det

imidlertid ikke ut til at disse tiltakene hadde forventet/ønsket effekt.