GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
97
tak/konsekvenser. På samme tid ga de uttrykk for at de mente at de burde være konse-
kvente og forsøke å samordne tiltak og mulige konsekvenser seg imellom.
Feltdagbok – Fylkesmannens tilsyn på besøk
Dette er ikke et ordinært tilsyn, men en «bestilling», i den forstand at ungdomshjem-
mets ledelse har forespurt Fylkesmannen om å komme og snakke med ungdommene på
husene om rettigheter og krav. Det er et tiltak som ledelsen håper kan bidra til å snu
den negative skoletrenden til noen av ungdommene. De ønsker at Fylkesmannen skal
informere ungdommene om at miljøpersonalet har rett til å stille noen krav når det
gjelder skolegang
31
.
Det viser seg at ungdommene på huset ikke er spesielt interessert i å snakke med Fyl-
kesmannen. De to ungdommene med mest fravær ønsker ikke å møte representantene
fra Fylkesmannen. De to andre velger å sette seg ned en stund for å høre på og even-
tuelt prate litt. Jeg overværer ikke møtet mellom ungdommene og Fylkesmannen.
I feltnotatene skildres samarbeidet mellom institusjonen og tilsynet og hva som er hen-
sikten/målet med besøket. Videre viser de hvordan hensikt og mål «smuldrer bort», når
ungdommene med de største utfordringene knyttet til skolegang likevel ikke ønsker å
snakke med Fylkesmannen. Det «bestilte» besøket får ikke den virkning det var til-
tenkt. Dette stadfestes av ledelsen ved et senere personalmøte.
7.1.3 Rettighetsbegrensninger – et hensiktsmessig tiltak?
Miljøpersonalet lyktes ikke med å få vekket ungdommen, ungdommen nektet å stå opp,
vegret seg og/eller følte seg syk. Når ungdommen ble værende hjemme, forsøkte per-
sonalet etter hvert å svare med å inndra hans/hennes mobiltelefon og eventuelt øvrige
elektroniske kommunikasjonsmidler. Dette gjaldt da som regel for de timene ung-
dommene egentlig skulle ha tilbrakt på skolen.
32
Ungdommen valgte da ofte «å holde
senga», og å bli værende på rommet resten av dagen. Utgangspunktet for videre dialog
og samspill ble dårlig, og ungdommen kunne blant annet reagere med ikke å stille til
dagens måltider og å unngå kontakt med de voksne. Handlingsvalgene kunne tolkes
31
Dette tilfellet
–
hvor tilsynet stiller opp for institusjonen etter en forespørsel fra denne
–
er et godt eksempel på
tilsynets doble rolle, siden tilsynet også skal kontrollere og føre tilsyn med at barn og unge som bor i institusjo-
ner, får god omsorg og behandling, og at de ivaretas på en forsvarlig måte. Samtidig har de altså en veileden-
de/rådgivende funksjon; de kan velge å avlegge et besøk i institusjonen for å snakke med ungdommene om et
gitt tema.
32
Personalet var mer eller mindre enige om at inndragning av elektroniske kommunikasjonsmidler var berettiget
og et formålstjenlig rettighetsbegrensende tiltak i forbindelse med skoleskulk. Under feltarbeidsperioden så det
imidlertid ikke ut til at disse tiltakene hadde forventet/ønsket effekt.