Previous Page  113 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

103

med de andre elevene. Robin poengterte videre at det var liten vits i å skaffe seg ven-

ner når det vanskelig lot seg gjøre å være sammen utenom skoletid.

Det er mulig å se ungdommenes skolevegring og -motstand i sammenheng med ulike

slags mer eller mindre sammenkoblede erfaringer. Ungdommene kunne for eksempel

ha opplevd å stå alene i friminuttene og ha en følelse av at det ikke var noen vits i å

nærme seg de andre som kjente hverandre fra før, som hadde tilhørighet til skolen og

til eget hjemsted. At ungdommene vegret seg for, motsatte seg eller gruet seg til å gå

på skolen, var mulig å forstå blant annet på bakgrunn av slike erfaringer.

7.2.3 Søvn

Søvn og ulike utfordringer knyttet til dette var et tema som ble brakt på bane både av

miljøpersonell, av ungdommene selv og av meg. Det ble behandlet både i uformelle

samtaler, og i forbindelse med de avtalte, individuelle intervjusamtalene. Flere av ung-

dommene kunne ha vanskeligheter med å sovne om kvelden, og/eller de opplevde å

våkne om natta. Noen hadde større utfordringer enn andre; Det dreide seg for eksem-

pel om tilbakevendende mareritt eller store problemer med å falle i søvn på kveldene,

slik at de lå våkne og tenkte «alle tankene som kom». Om en søker dypere innsikt i

utfordringene knyttet til skole som enkelte av ungdommene hadde må derfor også inn-

sovnings

og søvnvansker tas i betraktning. Å bli liggende våken og tenke til langt ut

i de sene nattetimer, eller å våkne opp om natta og ikke få sove igjen kunne ha betyd-

ning med tanke på skolefravær. Ungdommen kunne være i dyp søvn på det tidspunktet

hvor hun/han egentlig burde være i en oppvåkningsfase. Da var det svært vanskelig for

de voksne å få vekket og å motivere til å stå opp og gå på skolen. Enkelte ungdommer

fortalte også hvordan de i perioder kunne oppleve å være trøtte døgnet rundt, og at de

sov svært mange timer både dag og natt. De ønsket bare å sove. Savn og hjemlengsel,

humørsvingninger, følelse av mangel på kraft og energi, kjedsomhet og årstid

mange

faktorer kunne trolig drive frem en følelse av konstant tretthet.

Utsagn fra ungdommene selv forteller noe om hvordan de opplever og beskriver sin

egen situasjon når det gjelder hvile og søvn:

For meg er det sånn, jeg har lett for å sovne, men jeg våkner veldig mye, mange

ganger, da. (…). D

et har vært vanskelig å sove her, ja.

Hvorfor det?

Fordi det er en ukjent plass.

Ligger du og tenker?