Previous Page  109 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

99

i samtaler med meg. Noen mente prosjektet var en god idé, og at ungdomshjemmet

trengte nye tiltak og måter å arbeide på for å kunne støtte ungdommene bedre når det

gjaldt lekser og skolegang. Andre mente at det allerede var mer enn nok snakk om sko-

le. De ga uttrykk for at de var skeptiske til det nye tiltaket som skulle prøves ut, og

bekymret for at det skulle bidra til å gjøre utfordringene knyttet til skole enda større.

Det ble pekt på at forventningene til disse ungdommene hva angikk skole og andre

forhold, var omfattende; de skulle utvikle seg og mestre bedre på mange ulike plan på

forholdsvis kort tid. Noen i miljøpersonalgruppen mente at kravene de stilte til ung-

dommene, ble for store og urealistiske med tanke på å innfri, og at resultatet da kunne

bli at ungdommene ikke opplevde mestring under institusjonsoppholdet. Forventninger

og krav måtte tilpasses den enkelte ungdom.

Ulike holdninger og forventninger til skole, rapporteres også i «Opplæring i barne-

verninstitusjoner. Kartlegging av opplæringsmodeller og vurdering av innhold og kva-

litet» (Rambøll, 2015). Rambøll finner at barnevernet og institusjonsansatte vurderer

skolegang som mer eller mindre viktig. Noen mener at skole hverken er eller bør være

det viktigste for barn og unge som bor i barneverninstitusjoner. Det å skape ro og ikke

stille for store krav oppfattes som viktig. Vektlegging av læring og prestasjoner kan

virke truende, og siden mange av ungdommene har hatt og har betydelige vansker på

en rekke andre områder, kan det ikke alltid forsvares å tvinge dem til skolegang. Andre

institusjonsansatte gir uttrykk for at skolegang er særdeles viktig for denne målgrup-

pen. Læring og skole er og bør være en del av deres hverdag. Disse hevder at en så

normal skolehverdag som mulig er betydningsfullt, ikke kun med tanke på læring, men

også som et fast holdepunkt i livet.

Miljøpersonalets holdninger og forventninger til skole og skolegang kan være en vik-

tig faktor å vurdere, om man søker å danne seg et bilde av

og forstå

skolesituasjo-

nen til barn og unge som er plassert utenfor hjemmet, i barneverninstitusjon. Selv om

skolegang ofte er et viktig mål i barneverntjenestens tiltaksplan, kan det være til dels

ulike oppfatninger i institusjonene med hensyn til hvilke områder det til enhver tid er

viktigst og mest hensiktsmessig å fokusere på i forbindelse med ungdommens opphold.

Ungdommens opplevelser og oppfatninger av personalets holdninger og forvent-

ninger til skole

I intervjusamtaler fortalte ungdommene om hvordan de erfarte sammenhenger og kon-

tinuitet mellom de ulike teamene og dyadene. Oppfattet de at personalet sto for samme

tenkning og holdning, og at de handlet likt? Her er et utdrag fra intervjusamtalen med

Kim som sier noe om dette i forhold til skole: