Previous Page  110 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

100

Det er veldig ulikt. Så det er ofte sånn at, for eksempel, jeg tenker at «nei i dag

så må jeg holde ut hele skoledagen, hvis ikke så får jeg ikke være med på den

avtalen som jeg hadde avtalt.

Ja?

Når den og den er på jobb.

Og hvis det er noen andre, da?

Da tenker jeg at «nei, nå orker jeg ikke skole mer».

Og så tror du kanskje at du har muligheten likevel, til å få den der...

Ja.

At avtalen blir… at det ikke har noe å si for den avtalen.

Ja.

(…).

Det at det får ulike konsekvenser, hva du gjør, at det ikke er likt fra team til

team, for det er jo (…). I løpet av uka så forholder du deg til åtte personer?

Ja.

(…), er det greit at det er forskjellig?

Jeg syns, i forhold til konsekvenser, så syns jeg ikke det er greit, jeg syns det

burde ha vært samme konsekvensene, uansett hvilket team det er. Fordi at ung-

dommene blir jo forvirret, av hva som er rett og galt, da. hvis man kan si det.

Ovenstående utdrag er et eksempel, men ungdommene syntes å være enige om at team

og dyader kunne ha til dels ulike holdninger og forventninger til skole og annet, og at

praksis med hensyn til mulige konsekvenser ikke alltid var lik. Ungdommene ga ut-

trykk for at de hadde forståelse for at ikke alt var likt

og de forventet heller ikke at

alt var det. De likte at de voksne bød på seg selv, viste hvem de var, og hadde person-

lighet. Ungdommene søkte «ekthet». Men dersom ulikhetene med hensyn til forvent-

ninger, krav og måter å gjøre avtaler på ble for store, kunne hverdagen til noen av

ungdommene bli preget på en slik måte at de for eksempel valgte ulike skolestrategier.

Dette fremgår blant annet av ovenstående utdrag. Med tanke på ønske om

og behov

for

kontinuitet i skolegang syntes dette lite heldig. Ungdommene var også opptatt av

rettferdighet, men i dette la de ikke nødvendigvis at «alle måtte behandles likt». Rett-

ferdighet kunne også ligge i at de voksne så den enkeltes situasjon, utfordringer og

behov og valgte fremgangsmåter/behandling som passet.