GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
94
–
Skolen. Uten tvil. Hvordan gikk det på skolen, da? Ja, nå må du på skolen.
Hvordan går det på skolen…? Skolen meg her og
skolen meg der. Men det er jo
det som er hovedproblemet mitt og, da, så…det er jo på en måte bra at de fok
u-
serer på det, men det fins jo en mellomting og.
–
Du blir litt lei?
–
Ja. Jeg vet liksom hvilke spørsmål jeg får når jeg kommer hjem fra skolen.
Selv om Marian ga uttrykk for en viss forståelse for at de voksne var opptatt av skole,
mente hun at de voksne snakket for mye om skole, og at de maste. Man ble lei av alle
skolespørsmålene. Det måtte finnes en middelvei. Likevel
–
i løpet av året ved institu-
sjonsenheten lyktes Marian med å snu skolesituasjonen til det bedre. Det var fortsatt en
del fraværsdager, men langt færre enn året før. I denne forbindelse ga hun uttrykk for
tilfredshet:
«Jeg er veldig glad for at jeg flyttet hit, for hvis jeg ikke hadde flyttet hit, så har
jeg mest sannsynlig ikke gått skole. Jeg har ikke kommet til og vært den jeg fak-
tisk er i dag. Jeg hadde mest sannsynligvis fremdeles holdt på og drukket hver
helg og sånn. Og så hadde jeg ikke møtt dem jeg har møtt, og jeg er veldig glad
for at jeg går i den klassen jeg går i, og får møte så mange fine folk.»
7.1.1 Skolefokuset – en drakamp og et dilemma
Tre av ungdommene i huset klarte seg bra på skolen og hadde et godt nok grunnlag for
karaktersetting. Situasjonen og hverdagen til de tre øvrige ungdommene fremsto imid-
lertid som «en evig skolekamp».
29
De vegret seg for å gå på skolen, sto ikke opp, kom
seg ikke ut av senga og avgårde. Fraværet ble etterhvert omfattende. Personalet slet
med å motivere. Det var en krevende oppgave de hadde fått fra de kommunale barne-
verntjenestene. Observasjon over tid tilsa likevel noe variasjon; det var ikke nødven-
digvis slik at alle som hadde en negativ skoletrend før plassering, ikke evnet å snu
denne. Samtidig var det slik at en negativ utvikling også syntes å kunne utvikles i for-
bindelse med institusjonsplasseringen selv for ungdom som ikke var plassert på grunn-
lag av betydelige utfordringer knyttet til skole og skolefravær.
Gjentatte observasjoner av handlinger - og en rekke samtaler knyttet til temaet pekte
imidlertid på at det vedvarende fokuset på skolegang
gjorde noe med
samspillet perso-
29
To av ungdommene var plassert blant annet på bakgrunn av store utfordringer knyttet til skolegang og fravær.
Én av dem hadde i løpet av året i institusjon riktignok noe mer oppmøte enn året før, men likevel ikke et godt
nok grunnlag for karaktersetting. Den tredje var i utgangspunktet ikke plassert på bakgrunn av utfordringer knyt-
tet til skolegang.