GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
101
7.2 Hvordan kan ungdommens utfordringer, motstand og vegring
forstås?
Flere faktorer syntes å ha betydning for hvordan ungdommene håndterte skoleutford-
ringene sine, og for i hvilken grad de motsatte seg eller vegret seg for å gå på skolen.
De følgende avsnittene retter søkelys på: ungdommenes tidligere erfaringer med sko-
legang, skolesituasjonen i forbindelse med institusjonsoppholdet, ungdommenes viss-
het om at de ikke skal bli værende, men flytte videre, og ulike utfordringer knyttet til
innsovning og søvn.
7.2.1 Tidligere erfaringer og situasjonen her og nå
Noen av ungdommene motsatte seg eller vegret seg for å gå på skolen. De sto ikke opp,
de kom seg ikke av sted, og de ble hjemme og tilbrakte tiden på rommene sine. Perso-
nalets stå-på-vilje og evne til å motivere syntes av og til å ha noe betydning for om
ungdommene kom seg avgårde, men personalets spesifikke fremgangsmåter kunne
ikke alene bidra til dypere innsikt i ungdommenes valg og handlingsmønster på dette
området. Bildet var sammensatt. Det handlet både om ungdommenes tidligere erfa-
ringer med skole og om situasjonen her og nå. Silje ga uttrykk for aldri å ha «passet
inn» eller trivdes i skolen og brukte termer om seg selv og de andre i klassen som mest
sannsynlig var voksenbaserte:
–
De tror jo at det er noe med barneskolen, det at jeg ikke går på skolen nå. At
jeg har blitt mobbet og sånn på barneskolen. Jeg husker ikke noe på barnesko-
len, jeg, utenom at jeg satt på rektors kontor hele tiden.
–
På barneskolen?
–
Ja.
–
Hvorfor det?
–
Nei, jeg vet ikke. Det var ingen som hørte etter. Vi var en trollungeklasse, vi.
Silje hadde få gode minner fra sin tid i skolen. Det «ikke å beherske og mestre» og
«ikke fremstå slik man burde» var det som fremkom som de tydeligste erindringer og
betegnelser i intervjusamtalen.
Marian beskrev tiden før institusjonsplassering på følgende måte:
«(…)[J]eg sluttet på skolen, jeg gjorde som jeg ville, og jeg drakk veldig mye.
(…). Det hadde egentlig vart veldig lenge. Når jeg gikk ut tiende, så hadde jeg