GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
95
nalet og ungdommene imellom. Når man ikke opplevde å lykkes og å komme til enig-
het, var skolefokuset energitappende, en stadig kilde til konflikt, til rettighetsbegrens-
ninger og av og til bruk av tvang. Flere i personalgruppen poengterte nettopp dette. De
opplevde at de i en del tilfeller «ikke kom noen vei».
Den betydelige vektleggingen av skolegang, som i utgangspunktet var å anse som for-
nuftig og nødvendig, representerte i en del sammenhenger et dilemma for miljøperson-
alet siden det begrenset og/eller hindret god kommunikasjon og godt samspill med
enkelte ungdommer. Kommunikasjonsproblemene og det dårlige samspillet kunne bre
seg utover de spesifikke situasjonene og tidspunktene hvor skole var tema. Gjentagen-
de utfordrende situasjoner, mas og «kamper» som hadde med skole å gjøre, førte til en
dårlig stemning i huset som kunne vare ved utover den aktuelle situasjonen. For de av
ungdommene det gjaldt, og for de voksne som var i huset, kunne formiddag, ettermid-
dag og kveld bære preg av morgenens gnisninger.
7.1.2 Feltdagbok – personalet vurderer mulige skoletiltak
I dag diskuterer personalet hvilke tiltak de kan settes inn for å få ungdommene på sko-
len. (x) går nesten ikke på skolen lenger, (x) er der svært lite, og (x
30
) nektet også å gå
på skolen i dag. Jeg tolker det slik at de opplever «å stå i stampe» når det gjelder sko-
leutfordringene, og at de på dette området ikke lykkes så godt i arbeidet rundt de ung-
dommene det gjelder. Dette er en viktig del av de oppgaver og mål som står nedskrevet
i tiltaks- og handlingsplanene
–
å motivere ungdommene til å gå på skole og å gjen-
nomføre. Kanskje opplever de at de begynner å få dårlig tid? To av ungdommene skal
flytte hjem igjen snart. Er det slik at virkningen av tiltaket
–
opphold i ungdomshjem
–
måles ut ifra i hvilken grad oppdrag knyttet til skolegang innfris?
Månedlige personal- og husmøter gjennomføres i dag fra 09.00 til 14.30. Jeg får være
«flue på veggen». Det første møtet er for ledelse, administrasjon og samtlige fast an-
satte. Det andre er for personalgruppene tilknyttet de ulike husene. På «mitt hus» er
det de fire parene som rullerer i langturnus, som møtes for blant annet å beskrive og
drøfte situasjon, hendelser, utvikling og fokusområder knyttet til den enkelte ungdom.
Hovedtema på husmøtet i dag er skole. Personalgruppen reflekterer og diskuterer
hvilke tiltak de kan sette inn for å få noen av ungdommene «på rett kjøl». Hvordan kan
de lykkes bedre? Én av ungdommene har nesten droppet helt ut nå, en annen er mer
hjemme enn på skolen, og en tredje har hatt mer fravær enn hun/han pleier, den siste
30
Av etiske hensyn benyttes det ikke (fiktive) navn på de tre ungdommene som omtales i det feltnotat det henvi-
ses til her.