Background Image
Previous Page  61 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 61 / 128 Next Page
Page Background

58

7. Derivasjon - Introduksjon

AKTIVITET

Kommentar til læreren

Oppgave 1 – 3

1. Tegn grafen til

a(x) = x

2

i GeoGebra

• Marker punkter på grafen, se tabellen nedenfor: Punktet i

x

= 1 nner du ved å skrive (1,

a

(1)).

• Tegn tangenter i punktene, og noter opplysningene i et skjema:

Kan du gjette hva stigningstallet vil bli for tangenten i andre

x

-verdier,

x

= -2,

x

= 3, osv. ?

Skriv det du gjetter i tabellen, og kontroller etterpå ved å tegne.

Undersøk følgende funksjoner på samme måte. Bruk et nytt vindu i GeoGebra for hver funksjon.

2.

b(x) = - x

2

3.

c(x) = x

2

+ 3

Start med undersøkelsesoppgavene på arket. Elevene skal nne tangenter og deres stigningstall i

noen punkter til funksjonene

a(x) = x

2

,

b(x) = - x

2

og

c(x) = x

2

+ 3. Forklar at de skal skrive en forklaring,

enten med ord eller med symboler, i kolonnen for «Mønsteret er ..».

Det er viktig at elevene ikke lager et punkt som de trekker langs grafen, men at de avsetter alle

oppgitte punkt etter mønsteret (1,

a

(1)).

La elevene arbeide med disse funksjonene på egenhånd. Etterpå bør man oppsummere i fellesskap.

Spør elevene hvilke mønster de fant i de tre oppgavene. Har noen skrevet det med ord? Har noen

skrevet det med symboler?

Skriv forslagene opp på tavlen, og se at samme løsning kan formuleres på ulike måter. I oppgave 1 kan

det f.eks. komme løsninger som «Jeg dobler x’en» eller «2x». Dette er to representasjoner av samme

uttrykk. I fortsettelsen kan elevene prøve å bruke begge representasjonene, men etter hvert vil nok de

este nne det enklest å skrive systemet som et algebraisk uttrykk.

Få elevene til å re ektere over hvorfor tangentene

a(x) = x

2

og

c(x) = x

2

+ 3 får samme stigningstall i

samme

x

-verdi. Tegn grafene i samme gra kkfelt. Fins det kanskje ere funksjoner som følger samme

mønster?