54
6. Sannsynlighet - Venndiagram
Oppgave 2
Addisjonssetningen i sannsynlighet er gitt ved formelen:
• Skriv setningen slik at den passer til oppgave 1 ovenfor.
• Forklar det som står i formelen med ord.
Oppgave 3
I en skoleklasse på 28 elever ble det gjort en undersøkelse for å nne ut hvem som hadde vært i Tyskland
og hvem som hadde vært i Frankrike. Det viste seg at 13 elever hadde vært i Tyskland, 15 hadde vært i
Frankrike, mens 4 ikke hadde vært i noen av disse landene.
• Skriv opp forkortelsene du vil bruke.
• Tegn opplysningene inn i venndiagrammet.
• Bruk addisjonssetningen og nn sannsynligheten for at en elev i denne klassen har vært i
Tyskland eller Frankrike.
Oppgave 4
En gruppe på 25 elever blir spurt om de går på ungdomsskolen eller på videregående skole. 15 elever svarer
at de går på ungdomsskolen, 8 elever svarer at de går på videregående skole, og 2 elever svarer at de ikke
går på skole.
• Tegn opplysningene inn i venndiagrammet.
• Skriv opp forkortelsene du vil bruke.
• Bruk addisjonssetningen og nn sannsynligheten for at en elev går på videregående skole eller
på ungdomsskolen.
• Hvorfor er denne oppgaven mye enklere enn oppgave 2?
Kommentar til læreren
Prøv å få elevene til å se og forklare hvorfor formelen stemmer med venndiagrammet. Se spesielt på
hvorfor man må trekke fra sannsynligheten for snittmengden for å nne sannsynligheten for unionen.
Det er viktig å problematisere ordet «eller».
Pass på at elevene leser forkortelsene med fulle setninger.
�(� ∪ �) = �(�) + �(�) − �(� ∩ �)