Background Image
Previous Page  59 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 128 Next Page
Page Background

56

7. Derivasjon - Introduksjon

KOMPETANSEMÅL

Kompetansemålene er hentet fra 1T og S1

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• beregne nullpunkt, skjæringspunkt og gjennomsnittlig vekstfart, nne tilnærmede verdier for

momentan vekstfart og gi noen praktiske tolkinger av disse aspektene (1T)

• gjøre greie for de nisjonen av den deriverte, bruke de nisjonen til å utleie en derivasjonsregel

for polynomfunksjoner og bruke denne regelen til å drøfte funksjoner (1T)

• nne gjennomsnittlig veksthastighet for en funksjon ved regning og nne tilnærmingsverdier

for momentan vekst i praktiske anvendelser (S1)

• gjøre rede for de nisjonen av den deriverte, regne ut den deriverte til polynomfunksjoner og

bruke den til å drøfte polynomfunksjoner (S1)

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal få mange og varierte erfaringer med momentan vekstfart til ulike funksjoner.

• Eleven skal kunne nne den momentane vekstfarten til en funksjon i et punkt ved å nne

stigningstallet til tangenten i punktet.

• Eleven skal lære at denne momentane vekstfarten eller stigningstallet i et punkt er det vi kaller

den deriverte til funksjonen i punktet.

• Eleven skal komme frem til regler for derivasjon av polynomfunksjoner og lære disse.

ARBEIDSFORM

Arbeidet tar utgangspunkt i oppgaveark. Elevene skal jobbe i par, ev. i grupper på tre, men pass

på at alle skriver og noterer. Til hjelp i utforskningsarbeidet bruker de GeoGebra (eller tilsvarende

programvare). Oppmuntre elevene til å diskutere og samarbeide.

Det passer å la elevene arbeide på egen hånd en stund, men læreren oppsummerer i felles gruppe.

Hele opplegget gjennomføres med en veksling mellom disse to arbeidsformene.

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

Dette undervisningsopplegget egner seg som starten på arbeidet med derivasjon av funksjoner.

Opplegget tar ca. 2 timer.

UTSTYR

GeoGebra eller lignende graftegneprogram og oppgaveark.

Derivasjon

– Introduksjon

7