52
6. Sannsynlighet - Venndiagram
Sannsynlighetene er forhold mellom to tall. Det er viktig å vite hva man skal dele på, dvs. hva
som er «det hele» eller utfallsmengden. I alle disse eksemplene nner vi hvor stor del de enkelte
delmengdene utgjør av antall elever i hele klassen.
Elevene har antakelig lært at sannsynligheter kan skrives både som brøk, desimaltall og prosent på
ungdomsskolen. Dette er en n anledning til å se sammenhengen mellom de tre ulike måtene å
skrive samme tall på. Spesielt for elevene på 1T er det viktig at læreren understreker at brøksvaret er et
eksakt svar, mens desimaltall og prosent er et mer eller mindre nøyaktig svar.
UTVIDELSE AV OPPGAVEN
Tre mengderinger gir ere valgmuligheter. For å jobbe med begrepene «union» og «snitt», kan det
være en mulighet å skravere de ønskete områdene uten å bruke tall.
I en gruppe personer leser noen Dagbladet, noen Morgenbladet og noen Aftenposten.
• Marker området for alle personer som leser nøyaktig to aviser.
• Marker området for alle personer som leser Dagbladet og Morgenbladet.
• Marker området for alle personer som leser Aftenposten eller Dagbladet, men ikke
Morgenbladet.
• Osv.