34
5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet
AKTIVITET 1
Del ut tellebrikker og presenter problemet til Siri og Anna.
Oppgave:
• Legg to røde og to blå brikker i en skål og utfør trekkingen. Noter ned hva dere får og hvem
som skal vaske opp. Gjenta ere ganger og noter ned hver gang.
• Samle klassens resultater på tavlen.
• Diskuter felles i klassen: Hvordan ble fordelingen av antall ganger Siri og Anna skal vaske opp?
Hva tenker dere om denne fordelingen?
Elevene skal utføre trekkingen med plastbrikker, terninger eller liknende. Dette skal de gjøre
mange ganger, og det er viktig at de noterer ned svarene underveis. Det handler om trekking uten
tilbakelegging. De este elever opplever løsningen på problemet som både reell og rettferdig. Det
er nettopp det som er essensen ved oppgaven, for ved tilstrekkelig mange forsøk ser elevene at
trekkingen likevel ikke er rettferdig.
I en klasse vil man oppleve at noen får tilnærmet lik fordeling i trekkingen, mens andre får
skjevfordeling. Med få trekkinger er dette naturlig, og derfor er det viktig at hele klassens resultater
samles på tavlen. I de este tilfeller vil skjevfordelingen bli tydelig. Da er utgangspunktet satt for en
videre utforsking av «oppvaskproblemet».