Background Image
Previous Page  37 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 128 Next Page
Page Background

34

5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet

AKTIVITET 1

Del ut tellebrikker og presenter problemet til Siri og Anna.

Oppgave:

• Legg to røde og to blå brikker i en skål og utfør trekkingen. Noter ned hva dere får og hvem

som skal vaske opp. Gjenta ere ganger og noter ned hver gang.

• Samle klassens resultater på tavlen.

• Diskuter felles i klassen: Hvordan ble fordelingen av antall ganger Siri og Anna skal vaske opp?

Hva tenker dere om denne fordelingen?

Elevene skal utføre trekkingen med plastbrikker, terninger eller liknende. Dette skal de gjøre

mange ganger, og det er viktig at de noterer ned svarene underveis. Det handler om trekking uten

tilbakelegging. De este elever opplever løsningen på problemet som både reell og rettferdig. Det

er nettopp det som er essensen ved oppgaven, for ved tilstrekkelig mange forsøk ser elevene at

trekkingen likevel ikke er rettferdig.

I en klasse vil man oppleve at noen får tilnærmet lik fordeling i trekkingen, mens andre får

skjevfordeling. Med få trekkinger er dette naturlig, og derfor er det viktig at hele klassens resultater

samles på tavlen. I de este tilfeller vil skjevfordelingen bli tydelig. Da er utgangspunktet satt for en

videre utforsking av «oppvaskproblemet».