Background Image
Previous Page  35 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 128 Next Page
Page Background

32

5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet

KOMPETANSEMÅL

Kompetansemålene er hentet fra 1T, 1P, R1 og S1.

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved

hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga.

(1T)

• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved

hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i

praktiske samanhengar. (1P)

• drøfte kombinatoriske problemer knyttet til ordnede utvalg med og uten tilbakelegging

og uordnede utvalg uten tilbakelegging, og bruke dette til å utlede regler for beregning av

sannsynlighet. (R1)

• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglige utfall, systematisere oppteljingar ved

hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga.

(S1)

• gjøre rede for ordnede utvalg med og uten tilbakelegging og uordnede utvalg uten

tilbakelegging, og gjøre enkle sannsynlighetsberegninger knyttet til slike utvalg. (S1)

LÆRINGSMÅL

• Eleven skal bli kjent med ulike begreper innenfor sannsynlighet gjennom en praktisk

tilnærming med konkretiseringsmateriell.

• Eleven skal få en forståelse for å kunne bruke ulike representasjoner og strategier på samme

oppgave.

• Eleven skal kunne vurdere hvilken representasjon og strategi som er mest hensiktsmessig til å

løse ulike oppgaver.

• Eleven skal løse et problem ved systematisering.

ARBEIDSFORM

Denne oppgaven baserer seg på en veksling mellom løpende dialog mellom to og to elever og

helklassesamtaler. Det er viktig at læreren stimulerer til samtale og diskusjon om faglig arbeid når

elevene skal samarbeide. Elevene skal også skrive ned det de oppdager, både med ord og med

matematiske symboler.

Sannsynlighet

– Oppvaskproblemet

5