32
5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet
KOMPETANSEMÅL
Kompetansemålene er hentet fra 1T, 1P, R1 og S1.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved
hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga.
(1T)
• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglege utfall, systematisere oppteljingar ved
hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga i
praktiske samanhengar. (1P)
• drøfte kombinatoriske problemer knyttet til ordnede utvalg med og uten tilbakelegging
og uordnede utvalg uten tilbakelegging, og bruke dette til å utlede regler for beregning av
sannsynlighet. (R1)
• berekne sannsyn ved å telje opp gunstige og moglige utfall, systematisere oppteljingar ved
hjelp av krysstabellar, venndiagram og val-tre og bruke addisjonssetninga og produktsetninga.
(S1)
• gjøre rede for ordnede utvalg med og uten tilbakelegging og uordnede utvalg uten
tilbakelegging, og gjøre enkle sannsynlighetsberegninger knyttet til slike utvalg. (S1)
LÆRINGSMÅL
• Eleven skal bli kjent med ulike begreper innenfor sannsynlighet gjennom en praktisk
tilnærming med konkretiseringsmateriell.
• Eleven skal få en forståelse for å kunne bruke ulike representasjoner og strategier på samme
oppgave.
• Eleven skal kunne vurdere hvilken representasjon og strategi som er mest hensiktsmessig til å
løse ulike oppgaver.
• Eleven skal løse et problem ved systematisering.
ARBEIDSFORM
Denne oppgaven baserer seg på en veksling mellom løpende dialog mellom to og to elever og
helklassesamtaler. Det er viktig at læreren stimulerer til samtale og diskusjon om faglig arbeid når
elevene skal samarbeide. Elevene skal også skrive ned det de oppdager, både med ord og med
matematiske symboler.
Sannsynlighet
– Oppvaskproblemet
5