Antall kombinasjoner for
trekking av brikker med
ulik farge er gitt
ved 10 15 = 150
Antall
kombinasjoner for
trekking av brikker
med lik farge er gitt
med bruk av CAS.
39
5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet
Utregning med CAS
• En generell løsning.
Generelle løsninger er spesielt viktig for elever på R1. Elevene trenger trolig hjelp av læreren her.
Etter hvert som elevene utforsker større tall, som for eksempel 10 og 15 i aktivitet 3, blir det viktig
å diskutere hva som er hensiktsmessig strategi. I matematikkfaget opplever man ofte at det er
mange strategier som kan føre frem til en løsning. Imidlertid er det ikke alle strategier som er like
hensiktsmessige og tidse ektive. Valg av strategi(er) vil også være avhengig av om man arbeider med
begrepsforståelse eller med mer automatiserte oppgaver.
Når man i dette undervisningsopplegget har kommet så langt at elevene har en god begrepsforståelse
for situasjonene, vil det være hensiktsmessig å bruke et digitalt hjelpemiddel for å regne ut antall
kombinasjoner.
Bruk av digitale hjelpemidler er ikke ment som en teknisk tasting for å få svaret, men som et
hjelpemiddel til raskere å nne svar på større utregninger som elevene har en bakgrunnsforståelse for.
Under er det eksempler på bruk av CAS til å regne ut større trekanttall.
Den vanskeligste utfordringen vil nok være å bevise at det alltid blir rettferdig trekking med to
påfølgende trekanttall.
Generell løsning som viser at «oppvaskproblemet» blir rettferdig hvis vi lar antallet røde og blå brikker
være to påfølgende trekanttall: