Background Image
Previous Page  42 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 128 Next Page
Page Background

Antall kombinasjoner for

trekking av brikker med

ulik farge er gitt

ved 10 15 = 150

Antall

kombinasjoner for

trekking av brikker

med lik farge er gitt

med bruk av CAS.

39

5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet

Utregning med CAS

• En generell løsning.

Generelle løsninger er spesielt viktig for elever på R1. Elevene trenger trolig hjelp av læreren her.

Etter hvert som elevene utforsker større tall, som for eksempel 10 og 15 i aktivitet 3, blir det viktig

å diskutere hva som er hensiktsmessig strategi. I matematikkfaget opplever man ofte at det er

mange strategier som kan føre frem til en løsning. Imidlertid er det ikke alle strategier som er like

hensiktsmessige og tidse ektive. Valg av strategi(er) vil også være avhengig av om man arbeider med

begrepsforståelse eller med mer automatiserte oppgaver.

Når man i dette undervisningsopplegget har kommet så langt at elevene har en god begrepsforståelse

for situasjonene, vil det være hensiktsmessig å bruke et digitalt hjelpemiddel for å regne ut antall

kombinasjoner.

Bruk av digitale hjelpemidler er ikke ment som en teknisk tasting for å få svaret, men som et

hjelpemiddel til raskere å nne svar på større utregninger som elevene har en bakgrunnsforståelse for.

Under er det eksempler på bruk av CAS til å regne ut større trekanttall.

Den vanskeligste utfordringen vil nok være å bevise at det alltid blir rettferdig trekking med to

påfølgende trekanttall.

Generell løsning som viser at «oppvaskproblemet» blir rettferdig hvis vi lar antallet røde og blå brikker

være to påfølgende trekanttall: