1 2 3 4
35
5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet
AKTIVITET 2
Be elevene diskutere hvorfor denne trekkingen ikke er rettferdig. La dem øve seg på å forklare
strategiene sine for hverandre før de presenterer dem for klassen. La dem også prøve å skrive eller
tegne resonnementene.
Under har vi listet opp noen strategier som elevene ofte kommer opp med. Løsningsforslagene
nedenfor skal ikke presenteres for elevene i den formen de står i her. Det som skal vektlegges, er de
spontane strategiene elevene kommer opp med. Bruk dette som grunnlag for diskusjonen i fellesskap.
I løpet av timen må læreren planlegge i hvilken rekkefølge elevenes forslag skal presenteres.
Strategier som elevene ofte kommer opp med:
• Nummererer de re brikkene som er i en skål, f. eks. 1, 2, 3 og 4 slik bildet viser. (Kombinatorikk).
Skriver ned alle mulige kombinasjoner de kan trekke: 1-2, 1-3, 2-3 osv.
Hvor mange ganger hver må da Siri og Anna vaske opp? Opptellingen gir 6 utfall, hvor bare to
utfall består av brikker med samme farge.
• Systematiserer trekkingen. Trekk f. eks ut en blå brikke først. Da er det igjen én blå og to røde i
skåla. (Sannsynlighetsregning).
Hvor stor sannsynlighet er det da for å trekke en rød?
Hvor stor sannsynlighet er det da for å trekke en blå?
Her ser vi at sannsynligheten for å få blå i andre trekking, er mindre enn å få rød.