Background Image
Previous Page  38 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 128 Next Page
Page Background

1 2 3 4

35

5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet

AKTIVITET 2

Be elevene diskutere hvorfor denne trekkingen ikke er rettferdig. La dem øve seg på å forklare

strategiene sine for hverandre før de presenterer dem for klassen. La dem også prøve å skrive eller

tegne resonnementene.

Under har vi listet opp noen strategier som elevene ofte kommer opp med. Løsningsforslagene

nedenfor skal ikke presenteres for elevene i den formen de står i her. Det som skal vektlegges, er de

spontane strategiene elevene kommer opp med. Bruk dette som grunnlag for diskusjonen i fellesskap.

I løpet av timen må læreren planlegge i hvilken rekkefølge elevenes forslag skal presenteres.

Strategier som elevene ofte kommer opp med:

• Nummererer de re brikkene som er i en skål, f. eks. 1, 2, 3 og 4 slik bildet viser. (Kombinatorikk).

Skriver ned alle mulige kombinasjoner de kan trekke: 1-2, 1-3, 2-3 osv.

Hvor mange ganger hver må da Siri og Anna vaske opp? Opptellingen gir 6 utfall, hvor bare to

utfall består av brikker med samme farge.

• Systematiserer trekkingen. Trekk f. eks ut en blå brikke først. Da er det igjen én blå og to røde i

skåla. (Sannsynlighetsregning).

Hvor stor sannsynlighet er det da for å trekke en rød?

Hvor stor sannsynlighet er det da for å trekke en blå?

Her ser vi at sannsynligheten for å få blå i andre trekking, er mindre enn å få rød.