Background Image
Previous Page  36 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 128 Next Page
Page Background

33

5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet

TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT

Opplegget gir en n innfallsvinkel til en samtale om ere sentrale begreper. Det egner seg derfor godt

i starten av temaet sannsynlighet. Undervisningsopplegget tar 1-2 skoletimer.

UTSTYR:

Tellebrikker, skrivesaker og fargeblyanter.

INTRODUKSJON

Undervisningsopplegget bygger på en situasjon vi har kalt «Oppvaskproblemet». Læreren starter med

å presentere det muntlig:

To jenter, Siri og Anna, deler hybel. De er stadig uenige om hvem sin tur det er til å ta oppvasken.

De blir enige om å løse problemet ved trekking. De legger re brikker i en skål, to røde og to blå, og

bestemmer seg for å trekke to brikker. Jentene er enige om at Siri skal vaske opp hvis de trekker to

brikker med ulike farger, og hvis de trekker to brikker med lik farge, skal Anna vaske opp.

DIDAKTISKE REFLEKSJONER

Dette opplegget skal være en veksling mellom utforsking, diskusjon mellom elever og diskusjon i hele

klassen.

Når elevene diskuterer med sin samarbeidspartner, bør læreren innta en delaktig og lyttende rolle. Det

er viktig at læreren ikke bryter inn med svar, men lytter til diskusjonen og stiller spørsmål som leder

diskusjonen videre, dersom det er behov for det. Spørsmålene kan være av typen: «Hva tenker du om

resultatet?», «Hva kan du endre?».

Dette opplegget har en lav inngangsterskel, men det kan utfordre elever på mange nivåer. Noen

elever klarer kanskje ikke å få med seg de vanskeligste trinnene, men det er mye å lære for alle.