33
5. Sannsynlighet - Oppvaskproblemet
TIDSBRUK OG VALG AV TIDSPUNKT
Opplegget gir en n innfallsvinkel til en samtale om ere sentrale begreper. Det egner seg derfor godt
i starten av temaet sannsynlighet. Undervisningsopplegget tar 1-2 skoletimer.
UTSTYR:
Tellebrikker, skrivesaker og fargeblyanter.
INTRODUKSJON
Undervisningsopplegget bygger på en situasjon vi har kalt «Oppvaskproblemet». Læreren starter med
å presentere det muntlig:
To jenter, Siri og Anna, deler hybel. De er stadig uenige om hvem sin tur det er til å ta oppvasken.
De blir enige om å løse problemet ved trekking. De legger re brikker i en skål, to røde og to blå, og
bestemmer seg for å trekke to brikker. Jentene er enige om at Siri skal vaske opp hvis de trekker to
brikker med ulike farger, og hvis de trekker to brikker med lik farge, skal Anna vaske opp.
DIDAKTISKE REFLEKSJONER
Dette opplegget skal være en veksling mellom utforsking, diskusjon mellom elever og diskusjon i hele
klassen.
Når elevene diskuterer med sin samarbeidspartner, bør læreren innta en delaktig og lyttende rolle. Det
er viktig at læreren ikke bryter inn med svar, men lytter til diskusjonen og stiller spørsmål som leder
diskusjonen videre, dersom det er behov for det. Spørsmålene kan være av typen: «Hva tenker du om
resultatet?», «Hva kan du endre?».
Dette opplegget har en lav inngangsterskel, men det kan utfordre elever på mange nivåer. Noen
elever klarer kanskje ikke å få med seg de vanskeligste trinnene, men det er mye å lære for alle.