Background Image
Previous Page  31 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 128 Next Page
Page Background

28

4. Figurtall, følger og rekker - Treet

Tankegang 2:

» Elevene som løser oppgaven med denne tankegangen, legger sammen brøkene og betrakter

mønsteret i teller og nevner hver for seg.

Steg Antall

nye

grener

Lengden

av den nye

grenen

Total lengde

av alle grener

tilsammen

Lengden fra roten til den ytterste grenen

0

1

1

1

1

1

2

1

2

2

2

1

1 3 4 1 2 1

1

2 2 2 2

− −

+ = = =

2

4

1

4

3

3

2

1 1 7 8 1 2 1

1

2 4 4 4 2

− −

+ + = = =

3

4

3

1 1 1 15 16 1 2 1

1

2 4 8 8 8

2

− −

+ + + = = =

4

n

1

2 1

2

n

n

+

Her er det viktig at elevene blir klare over at begge formlene er riktige. Ved bruk av potensregler skal

de klare å regne fra den ene formelen til den andre.

• Finn summen for hel lengde ved regresjon.

Lag liste med punkter og merk dem av i gra kkfeltet. Elevene skal prøve å nne en funksjon med graf

som går gjennom disse punktene.

Vi kan ikke bruke en forhåndsde nert funksjon. Dette åpner for resonnering. Elevene må teste mange

funksjoner, men ser ganske fort at

x

må være eksponent.

g(x) = b

x

ligger feil, derfor kan man prøve med

h(x) = -b

x

. Det at vi kan snu en graf ved hjelp av minustegn, er ikke en kunnskap alle elever sitter inne

med. Grafen har riktig form, men ligger for lavt. Altså må grafen løftes opp. Her er det repetisjon av

konstantleddet.

Fremgangsmåte:

Bruk GeoGebra og skriv inn funksjonen:

f(x) = c - b

x

. Flytt på glidere og nn den grafen som passer til

punktene i gra kkfeltet.