24
3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett
AKTIVITET 4
Aritmetisk rekke
Denne aktiviteten krever en tenkemåte som passer for elever på R2.
UTSTYR
Perlebrett med perler eller runde tellebrikker og oppgaveark.
Oppgaveark: Perlebrett 4
Bildet viser et perlebrett med størrelse 4 (Figur4)
• Bruk perler eller tellebrikker og lag gurer med størrelse 3, 4 og 5 slik som på bildet.
• Tegn gurene inn i prikkarket. Fargelegg slik at ringene får forskjellig farge.
• Bruk ringene og det du har lært om rekker til å beregne antall brikker som du trenger til å lage
gur
n
.
• Hvor stort perlebrett kan vi lage med 8000 perler?
Kommentar til læreren
Selv på R2 er det viktig at elevene får anledning til å jobbe med konkreter. Matematikkunnskapen blir
mer holdbar hvis de kjenner til forskjellige representasjoner og dermed forskjellige tilnærmingsmåter.
Vi anbefaler derfor at elevene har jobbet med en av de andre aktivitetene før de starter med denne,
gjerne aktivitet 2 eller 3.
Opplegget egner seg godt som repetisjonsopplegg.
Når elevene blir presentert for oppgaven, vil de gjerne starte som beskrevet i aktivitet 1. De lager en
tabell, og de prøver å nne en matematisk formel ut fra opplysningene i tabellen. Hvis vi tipser elevene
om å se på økningen, leder vi dem til å tenke på følger og rekker.
Nedenfor er det vist en mulig fremgangsmåte.
Aritmetisk følge: