Background Image
Previous Page  26 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 128 Next Page
Page Background

23

3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett

Kommentar til læreren

Utgangspunktet er konkret. Eleven skal dele inn guren i 3 rkanter. Siden summen av brikkene ikke er

delelig med 3, er det lett å se at rkantene må ha ulike størrelser. Videre gjør gurens form at det bare

er mulig å lage parallellogrammer.

Elevene må se at man kan nne antall brikker ved hjelp av multiplikasjon.

Størrelse/Figur

Firkant 1

Firkant 2

Firkant 3

Sum

Figur 3

3 · 3 = 9

2 · 3 = 6

2 · 2 = 4

19

Figur 4

4 · 4 = 16

3 · 4 = 12

3 · 3 = 9

37

Figur 5

5 · 5 = 25

5 · 4 = 20

4 · 4 = 16

61

Figur 6

6 · 6 = 36

6 · 5 = 30

5 · 5 = 25

91

Figur 10

10 · 10 = 100

10 · 9 = 90

9 · 9 = 81

271

Figur

n

n

·

n

=

n

2

n

· (

n

- 1)

(n - 1) (n - 1)

3n

2

- 3n + 1

Oppfølgingsspørsmål

I perleboksen har du 8000 perler. Hvor stort er det største perlebrettet du kan lage?

Her er oppgaven løst med GeoGebra CAS. Selv om det kanskje virker unødvendig komplisert, er

det lurt alltid å be om eksakt svar først. Det hender at vi ikke får alle svarene hvis vi bare krever en

numerisk løsning.

Med 8000 perler kan man lage gur 52.