19
3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett
Strategi 3
Tallene fra tabellen skrives inn i et regneark. Ved hjelp av regresjon kan elevene nne en formel
som passer til alle tall. Denne måten å løse oppgaven på vil ikke fremme forståelsen, med mindre
man jobber aktivt med løsningen. Vi anbefaler at regresjon helst brukes til å veri sere løsningene
som elevene har funnet. For lavt presterende elever kan derimot regresjon være den eneste måten
å løse slike oppgaver på. I slike tilfeller må man bruke klassesamtalen til å resonnere og forklare
funksjonsuttrykket. Det viktig at elevene trener på å skrive navn på aksene slik at det blir en rutine.
Systematisering av tankene:
» Ved regresjon får vi et funksjonsuttrykk, men antall perler kan bare være hele tall.
» Man kan prøve seg fram med ere funksjonsverdier, f(1),f(2),f(3) osv. og kontrollere at man hver
gang får riktig antall perler.
På de høyeste nivåene er det relevant å drøfte gyldighetsområde/de nisjonsområde. Dette er jo en
funksjon som gjelder bare for hele tall som er større enn eller lik 1. Funksjonsuttrykket hjelper oss å
nne et algebrauttrykk som gir alle verdiene i gyldighetsområdet.