Background Image
Previous Page  22 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 128 Next Page
Page Background

19

3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett

Strategi 3

Tallene fra tabellen skrives inn i et regneark. Ved hjelp av regresjon kan elevene nne en formel

som passer til alle tall. Denne måten å løse oppgaven på vil ikke fremme forståelsen, med mindre

man jobber aktivt med løsningen. Vi anbefaler at regresjon helst brukes til å veri sere løsningene

som elevene har funnet. For lavt presterende elever kan derimot regresjon være den eneste måten

å løse slike oppgaver på. I slike tilfeller må man bruke klassesamtalen til å resonnere og forklare

funksjonsuttrykket. Det viktig at elevene trener på å skrive navn på aksene slik at det blir en rutine.

Systematisering av tankene:

» Ved regresjon får vi et funksjonsuttrykk, men antall perler kan bare være hele tall.

» Man kan prøve seg fram med ere funksjonsverdier, f(1),f(2),f(3) osv. og kontrollere at man hver

gang får riktig antall perler.

På de høyeste nivåene er det relevant å drøfte gyldighetsområde/de nisjonsområde. Dette er jo en

funksjon som gjelder bare for hele tall som er større enn eller lik 1. Funksjonsuttrykket hjelper oss å

nne et algebrauttrykk som gir alle verdiene i gyldighetsområdet.