20
3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett
AKTIVITET 2
Geometriske tolkninger
UTSTYR
Perlebrett med perler eller runde tellebrikker, oppgaveark.
Elevene jobber i par eller i små grupper på 2-3 elever. Alle har hvert sitt oppgaveark.
Oppgaveark: Perlebrett 2.
• Nedenfor er det 4 tegninger. Disse viser ulike geometriske tenkemåter for å nne en formel for
antall perler som trengs for å lage et perlebrett. Alle eksemplene viser gur 4.
• Lag en tilsvarende tegning for gur 3 og 5. Sett opp regnestykker som viser hvordan du nner
antall perler i gurene.
• Forklar med ord hvilke tanker som ligger bak hver gur og hvordan du nner antall perler.
• Finn en formel som viser tenkemåten bak guren.
Kommentar til læreren
Denne oppgaven handler om det samme som aktivitet 1, men her er oppgaven vist med en
geometrisk tenkemåte. Å tenke med geometriske formler vil være en uvant strategi for mange elever,
og derfor får de se noen ulike løsningsforslag. Den første oppgaven blir dermed å lese og forstå disse.
Alle eksemplene bygger på
n
= 4, det vil si gur 4 (se oppgaveark 2). Løsningene med trekanter bygger
på trekanttallene. Selv om man ofte bruker trekanttall i modellering, er de gjerne ukjente for elevene,
og derfor vil mange oppleve oppgaven som vanskelig.
Eks 1
Eks2
Eks 3
Eks 4