Background Image
Previous Page  23 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 128 Next Page
Page Background

20

3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett

AKTIVITET 2

Geometriske tolkninger

UTSTYR

Perlebrett med perler eller runde tellebrikker, oppgaveark.

Elevene jobber i par eller i små grupper på 2-3 elever. Alle har hvert sitt oppgaveark.

Oppgaveark: Perlebrett 2.

• Nedenfor er det 4 tegninger. Disse viser ulike geometriske tenkemåter for å nne en formel for

antall perler som trengs for å lage et perlebrett. Alle eksemplene viser gur 4.

• Lag en tilsvarende tegning for gur 3 og 5. Sett opp regnestykker som viser hvordan du nner

antall perler i gurene.

• Forklar med ord hvilke tanker som ligger bak hver gur og hvordan du nner antall perler.

• Finn en formel som viser tenkemåten bak guren.

Kommentar til læreren

Denne oppgaven handler om det samme som aktivitet 1, men her er oppgaven vist med en

geometrisk tenkemåte. Å tenke med geometriske formler vil være en uvant strategi for mange elever,

og derfor får de se noen ulike løsningsforslag. Den første oppgaven blir dermed å lese og forstå disse.

Alle eksemplene bygger på

n

= 4, det vil si gur 4 (se oppgaveark 2). Løsningene med trekanter bygger

på trekanttallene. Selv om man ofte bruker trekanttall i modellering, er de gjerne ukjente for elevene,

og derfor vil mange oppleve oppgaven som vanskelig.

Eks 1

Eks2

Eks 3

Eks 4