Background Image
Previous Page  19 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 128 Next Page
Page Background

16

3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett

Dette opplegget passer for 1P – R2.

En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.

Opplegget

Perlebrett

består av forskjellige aktiviteter.

Aktivitetene kan løses uavhengig av hverandre og på mange forskjellige måter med ulik

vanskelighetsgrad. Læreren må velge hvor mange hint og hjelpemidler elevene skal få. Jo færre hint

elevene får, jo ere ulike strategier vil bli brukt for å løse oppgaven. Samtidig er det en fare for at noen

elever gir opp før de har begynt. Uansett må vi oppfordre elevene til å bygge mange gurer.

Telling er veldig ofte den første strategien som blir valgt. Geometriske løsninger er mer

sjeldne, spesielt blant elever på høyere trinn, og av den grunn må strategiene bli tvunget frem.

Kopieringsoriginalene er ment å inspirere elevene til varierte tenkemåter. Etter å ha løst mange slike

problemløsningsoppgaver, vil mange elever se hvor lett det er å nne en formel ved hjelp av digitale

verktøy.

Figurtall, følger og rekker

– Perlebrett

3