16
3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett
Dette opplegget passer for 1P – R2.
En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.
Opplegget
Perlebrett
består av forskjellige aktiviteter.
Aktivitetene kan løses uavhengig av hverandre og på mange forskjellige måter med ulik
vanskelighetsgrad. Læreren må velge hvor mange hint og hjelpemidler elevene skal få. Jo færre hint
elevene får, jo ere ulike strategier vil bli brukt for å løse oppgaven. Samtidig er det en fare for at noen
elever gir opp før de har begynt. Uansett må vi oppfordre elevene til å bygge mange gurer.
Telling er veldig ofte den første strategien som blir valgt. Geometriske løsninger er mer
sjeldne, spesielt blant elever på høyere trinn, og av den grunn må strategiene bli tvunget frem.
Kopieringsoriginalene er ment å inspirere elevene til varierte tenkemåter. Etter å ha løst mange slike
problemløsningsoppgaver, vil mange elever se hvor lett det er å nne en formel ved hjelp av digitale
verktøy.
Figurtall, følger og rekker
– Perlebrett
3