Background Image
Previous Page  20 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 128 Next Page
Page Background

17

3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett

UTSTYR

Sekskantet perlebrett med perler, runde tellebrikker eller eventuelt non stop brukes til alle aktivitetene

i dette opplegget.

Alle aktivitetene baserer seg på disse gurene. Her vises gur 3, 4 og 5 i ulike mønster. Figuren øker

med én perlerad ved hvert nytt gurnummer. Figur 3 består av 3 perlerader, gur 4 av 4 osv. Perlen i

midten er rad 1.

AKTIVITET 1

Systematisering med tabeller

UTSTYR

Perlebrett med perler eller runde tellebrikker og oppgaveark.

Elevene jobber i små grupper på 2-3 elever.

Oppgaveark: Perlebrett 1

• Bildet viser et perlebrett i størrelse 4, det vil si gur 4.

• Lag perlebrett i ere størrelser, og noter antall perler du trenger i tabellen.

• Finn en sammenheng mellom størrelsen av perlebrettet og det antall perler som du trenger for

å lage det.

• De tre siste kolonnene kan du bruke til beregninger.

Kommentar til læreren

Det er viktig at elevene får god tid til å jobbe med konkreter. De skal bli oppfordret til å lage mange

gurer, for ofte blir mønster først synlige når man har mange tall å forholde seg til. Etter hvert som

elevene kommer frem til matematiske uttrykk, samles svarene på tavlen.

Det er ikke selve svaret som er det viktigste, men strategiene som fører til resultatet. Elevene skal

forklare strategiene sine til hverandre. Når strategiene er godt forklart, må man bruke tid på å

undersøke om alle svarene er riktige. Til dette bruker man elevenes algebrakunnskaper.

Beregningene gjøres først og fremst på papir, men kan, som trening, etterprøves med digitale

hjelpemidler. Det er alltid lettest å forenkle et komplisert uttrykk.