17
3. Figurtall, følger og rekker - Perlebrett
UTSTYR
Sekskantet perlebrett med perler, runde tellebrikker eller eventuelt non stop brukes til alle aktivitetene
i dette opplegget.
Alle aktivitetene baserer seg på disse gurene. Her vises gur 3, 4 og 5 i ulike mønster. Figuren øker
med én perlerad ved hvert nytt gurnummer. Figur 3 består av 3 perlerader, gur 4 av 4 osv. Perlen i
midten er rad 1.
AKTIVITET 1
Systematisering med tabeller
UTSTYR
Perlebrett med perler eller runde tellebrikker og oppgaveark.
Elevene jobber i små grupper på 2-3 elever.
Oppgaveark: Perlebrett 1
• Bildet viser et perlebrett i størrelse 4, det vil si gur 4.
• Lag perlebrett i ere størrelser, og noter antall perler du trenger i tabellen.
• Finn en sammenheng mellom størrelsen av perlebrettet og det antall perler som du trenger for
å lage det.
• De tre siste kolonnene kan du bruke til beregninger.
Kommentar til læreren
Det er viktig at elevene får god tid til å jobbe med konkreter. De skal bli oppfordret til å lage mange
gurer, for ofte blir mønster først synlige når man har mange tall å forholde seg til. Etter hvert som
elevene kommer frem til matematiske uttrykk, samles svarene på tavlen.
Det er ikke selve svaret som er det viktigste, men strategiene som fører til resultatet. Elevene skal
forklare strategiene sine til hverandre. Når strategiene er godt forklart, må man bruke tid på å
undersøke om alle svarene er riktige. Til dette bruker man elevenes algebrakunnskaper.
Beregningene gjøres først og fremst på papir, men kan, som trening, etterprøves med digitale
hjelpemidler. Det er alltid lettest å forenkle et komplisert uttrykk.