14
2. Figurtall, følger og rekker - Ramme
Dette opplegget passer best for 1 P, 1T, 2P, 2P-Y, S1.
En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.
UTSTYR
Firkantete tellebrikker
Opplegget har tre aktiviteter, hver av dem med utgangspunkt i oppgaver som læreren gir elevene
muntlig.
AKTIVITET 1
• Tenk deg et kvadrat laget av 81 kvadratiske brikker. De ytterste brikkene i kvadratet kaller vi
rammen. Hvor mange brikker er det i rammen?
Kommentar til læreren
Svaret 32 noteres på tavlen. Selve svaret er uinteressant, for i dette opplegget er det viktigere å
fokusere på de ulike strategiene elevene bruker. Læreren skal notere alle de ulike fremgangsmåtene
elevene har brukt for å komme frem til 32.
Eksempler på elevsvar
9 · 4 - 4 = 36 - 4 = 32
Hver side har 9 brikker. Jeg har telt hjørnene dobbelt, og derfor må jeg
trekke fra 4.
2 · 9 + 2 · 7 = 18 + 14 = 32 2 sider har 9 brikker, de andre 2 sidene har 2 brikker mindre, dvs. 7.
4 · 7 + 4 = 32
Jeg tar bort brikken i hjørnet. Da får jeg 4 ganger 7 brikker. Jeg legger til
de 4 hjørnene igjen.
4 · 8 = 32
Jeg kan dele rammen inn i 4 ganger 8 brikker. Jeg begynner å telle på
nytt ved hvert hjørne.
9
2
- 7
2
= 81 - 49 = 32
Jeg ser to kvadrater. I den store har alle sidene 9 brikker, og i den
lille har alle sidene 7 brikker. Forskjellen mellom de to kvadratene er
rammen.
AKTIVITET 2
• Tegn eller legg en gur som viser hvordan du har tenkt.
• Tegn eller legg gurer som viser andres tenkemåter.
Kommentar til læreren
Elevene blir først utfordret til å visualisere sin egen løsning ved å tegne den eller legge den med
brikker. Etterpå skal de sette seg inn i løsninger som andre elever har presentert og tegne disse
løsningene.
Figurtall, følger og rekker
– Ramme
2