Background Image
Previous Page  17 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 128 Next Page
Page Background

14

2. Figurtall, følger og rekker - Ramme

Dette opplegget passer best for 1 P, 1T, 2P, 2P-Y, S1.

En beskrivelse av aktuelle kompetansemål nnes på side 1 - 3.

UTSTYR

Firkantete tellebrikker

Opplegget har tre aktiviteter, hver av dem med utgangspunkt i oppgaver som læreren gir elevene

muntlig.

AKTIVITET 1

• Tenk deg et kvadrat laget av 81 kvadratiske brikker. De ytterste brikkene i kvadratet kaller vi

rammen. Hvor mange brikker er det i rammen?

Kommentar til læreren

Svaret 32 noteres på tavlen. Selve svaret er uinteressant, for i dette opplegget er det viktigere å

fokusere på de ulike strategiene elevene bruker. Læreren skal notere alle de ulike fremgangsmåtene

elevene har brukt for å komme frem til 32.

Eksempler på elevsvar

9 · 4 - 4 = 36 - 4 = 32

Hver side har 9 brikker. Jeg har telt hjørnene dobbelt, og derfor må jeg

trekke fra 4.

2 · 9 + 2 · 7 = 18 + 14 = 32 2 sider har 9 brikker, de andre 2 sidene har 2 brikker mindre, dvs. 7.

4 · 7 + 4 = 32

Jeg tar bort brikken i hjørnet. Da får jeg 4 ganger 7 brikker. Jeg legger til

de 4 hjørnene igjen.

4 · 8 = 32

Jeg kan dele rammen inn i 4 ganger 8 brikker. Jeg begynner å telle på

nytt ved hvert hjørne.

9

2

- 7

2

= 81 - 49 = 32

Jeg ser to kvadrater. I den store har alle sidene 9 brikker, og i den

lille har alle sidene 7 brikker. Forskjellen mellom de to kvadratene er

rammen.

AKTIVITET 2

• Tegn eller legg en gur som viser hvordan du har tenkt.

• Tegn eller legg gurer som viser andres tenkemåter.

Kommentar til læreren

Elevene blir først utfordret til å visualisere sin egen løsning ved å tegne den eller legge den med

brikker. Etterpå skal de sette seg inn i løsninger som andre elever har presentert og tegne disse

løsningene.

Figurtall, følger og rekker

– Ramme

2