58
Lære for livet
Elever med rett til spesialundervisning på videregående skole har en lovfes-
tet rett til inntil to ekstra skoleår dersom eleven trenger dette for å nå opplæ-
ringsmålene. Et avslag om dette kan ikke begrunnes med at eleven har for lavt
funksjonsnivå.
5.3 Voksenopplæring
Voksne har lovfestet rett til grunnskoleopplæring og videregående opplæ-
ring etter opplæringslovens 4A-1 og 4A-3 (Utdanningsdirektoratet, 2006).
Hensikten bak loven er å gi voksne en sjanse til å få vitnemål for fullført grunn-
skole og videregående opplæring. Opplæringen skal i utgangspunktet være
mer tilrettelagt den voksnes livssituasjon og behov enn ordinær skolegang. I
utgangspunktet skal antallet opplæringstimer stå i henhold til den voksnes be-
hov. Kommunen og fylkeskommunen skal på vanlig måte fatte enkeltvedtak
om voksenopplæring. Årsaken til opplæringsbehovet kan for eksempel være
sykdom eller skade.
Omden voksne ikke får et tilfredsstillende utbytte av det ordinære voksenopp-
læringstilbudet for voksne, så har den voksne rett til spesialundervisning ifølge
opplæringslovens § 4A-2 (Utdanningsdirektoratet, 2006). Målet med spesialun-
dervisningen kan være å holde ved like eller utvikle grunnleggende ferdigheter
og dekke fagområder som ADL-trening, grunnleggende kommunikasjonsfer-
digheter, grunnleggende lese-/skriveopplæring og/eller motorisk trening. Retten
til spesialundervisning er bare knyttet til grunnskoleopplæringen. Opplæringen
skal ha et slikt omfang at man har mulighet å oppnå ønskete opplæringsmål.
For unge voksne med JNCL kan spesialundervisning i voksenlivet være et
nyttig bidrag. Loven gir nemlig retten til fornyet grunnskoleopplæring når den
voksne har en sykdom som påvirker tidligere lærte ferdigheter, for eksempel
reetablering av grunnleggende ferdigheter som ADL, kommunikasjon eller an-
net. Det kan f.eks. være nyttig å bruke rettigheten i forbindelse med overgangen
til voksenlivet eller når man skal etablere et nytt arbeidstilbud eller boligtilbud
for den voksne med JNCL-diagnose.
5.4 Den kompetente skolen
5.4.1 Elev – pedagog – foresatte – samfunn
ICF-modellen gir oss mulighet til å isolere faktorer både på individ- og miljø-
nivå. I en analyse av disse kan man se hvordan de samvirker og gjensidig påvir-
ker hverandre. Denne interaksjonen mellom individ og miljø er viktig ettersom