Background Image
Previous Page  62 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 180 Next Page
Page Background

58

Lære for livet

Elever med rett til spesialundervisning på videregående skole har en lovfes-

tet rett til inntil to ekstra skoleår dersom eleven trenger dette for å nå opplæ-

ringsmålene. Et avslag om dette kan ikke begrunnes med at eleven har for lavt

funksjonsnivå.

5.3 Voksenopplæring

Voksne har lovfestet rett til grunnskoleopplæring og videregående opplæ-

ring etter opplæringslovens 4A-1 og 4A-3 (Utdanningsdirektoratet, 2006).

Hensikten bak loven er å gi voksne en sjanse til å få vitnemål for fullført grunn-

skole og videregående opplæring. Opplæringen skal i utgangspunktet være

mer tilrettelagt den voksnes livssituasjon og behov enn ordinær skolegang. I

utgangspunktet skal antallet opplæringstimer stå i henhold til den voksnes be-

hov. Kommunen og fylkeskommunen skal på vanlig måte fatte enkeltvedtak

om voksenopplæring. Årsaken til opplæringsbehovet kan for eksempel være

sykdom eller skade.

Omden voksne ikke får et tilfredsstillende utbytte av det ordinære voksenopp-

læringstilbudet for voksne, så har den voksne rett til spesialundervisning ifølge

opplæringslovens § 4A-2 (Utdanningsdirektoratet, 2006). Målet med spesialun-

dervisningen kan være å holde ved like eller utvikle grunnleggende ferdigheter

og dekke fagområder som ADL-trening, grunnleggende kommunikasjonsfer-

digheter, grunnleggende lese-/skriveopplæring og/eller motorisk trening. Retten

til spesialundervisning er bare knyttet til grunnskoleopplæringen. Opplæringen

skal ha et slikt omfang at man har mulighet å oppnå ønskete opplæringsmål.

For unge voksne med JNCL kan spesialundervisning i voksenlivet være et

nyttig bidrag. Loven gir nemlig retten til fornyet grunnskoleopplæring når den

voksne har en sykdom som påvirker tidligere lærte ferdigheter, for eksempel

reetablering av grunnleggende ferdigheter som ADL, kommunikasjon eller an-

net. Det kan f.eks. være nyttig å bruke rettigheten i forbindelse med overgangen

til voksenlivet eller når man skal etablere et nytt arbeidstilbud eller boligtilbud

for den voksne med JNCL-diagnose.

5.4 Den kompetente skolen

5.4.1 Elev – pedagog – foresatte – samfunn

ICF-modellen gir oss mulighet til å isolere faktorer både på individ- og miljø-

nivå. I en analyse av disse kan man se hvordan de samvirker og gjensidig påvir-

ker hverandre. Denne interaksjonen mellom individ og miljø er viktig ettersom