64
Lære for livet
IOP-arbeid for elever med JNCL krever en person med innsikt i elevens sterke
og svake sider og elevens behov, interessefelt og ønsker.
Som lærer til et barn med JNCL vil man kunne oppleve å møte en elev der
læringen tar mer og mer tid. I slike situasjoner blir det viktig å prioritere riktig.
Spørsmål man bør stille seg er: Hva er nødvendig å lære, hvordan skal kunn-
skapen brukes, og hvordan skal ferdigheten komme til anvendelse i hverdagen?
Områder som sannsynligvis må vies ekstra oppmerksomhet er:
• Barnets interessefelt, behov og historie (ICFs personfaktorer)
• Kontinuerlig kognitiv og fysisk stimulering (ICFs faktorer deltagelse og
aktivitet)
• Kommunikasjon (ICFs faktor aktivitet)
• Lesing og skriving visuelt, taktilt og/eller auditivt (ICFs faktor aktivitet)
• Orienteringsevne (ICFs faktor aktivitet)
• Sosiale relasjoner og samspill (ICFs faktor deltagelse)
• Hva barnet deltar på eller ikke deltar på (ICFs faktor deltagelse)
• Mestring av dagliglivets aktiviteter (ICFs faktor aktiviteter)
• Trygge og forutsigbare rammer (ICFs omgivelsesfaktorer)
• Fysisk tilrettelegging og hjelpemidler (ICFs omgivelsesfaktorer)
Som ovenstående liste viser, vil særlig ICF-komponentene «personlige fakto-
rer», «deltagelse», «aktivitet» og «omgivelsesfaktorer» være spesielt sentrale
ved utarbeidelse av IOP for elever med JNCL-diagnose.
5.5.2 De riktige valgene
Gjennom individuell opplæringsplan skal man både sikre at de riktige valge-
ne blir tatt og at det som må velges bort blir beskrevet. IOP skal inneholde
konkrete planer for opplæringen, behovene for spesiell tilrettelegging, og en
beskrivelse av avvikene fra læreplanverket som finnes i enkeltvedtaket. «IOP
skal utfylle eller operasjonalisere enkeltvedtaket og være et arbeidsverktøy for
skolen og lærerne» (Utdanningsdirektoratet, 2009, s. 73).
Noen elever med JNCL er i liten grad i stand til å markedsføre sine egne inter-
esser. Derfor må støtteapparatet foreta valg og treffe viktige avgjørelser om for ek-
sempel opplæringsmål eller klassesammensetning. IOP er et instrument der man
kan spesifisere viktige valg. Valgene bør bygge på prinsippene stimulering, inklu-
dering, læring, deltagelse, aktivitet, fysisk aktivitet og mestring. For elever med
JNCL vil mange ferdigheter læres ut fra kronologisk alder, men de vil også miste
noen ferdigheter på veien. Noen ganger må gamle ferdigheter læres på en ny