56
Lære for livet
rettigheter. Det er viktig å forstå at opplæringslovens kapittel 5 er knyttet til
vanlige skolefag, mens opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10 handler om ordinær
undervisning i de synskompenserende fagene. Uvitenhet kan føre til at det fattes
enkeltvedtak knyttet til opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10, men at man samtidig
feilaktig fjerner samme antall timer basert på opplæringslovens kapittel 5.
Å lære seg å skrive og lese punktskrift er tidkrevende. Hensikten med opplæringslovens
§§ 2.14 og 3.10 er å imøtekomme behovet for ekstra opplæringstid.
5.2.3 Sakkyndig vurdering
Kommunen har ansvaret for å utarbeide sakkyndige vurderinger som skal
danne grunnlag for at det fattes et enkeltvedtak om spesialundervisning el-
ler i henhold til opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10. PP-tjenesten er sakkyndig
instans. PP-tjenesten har plikt til å trekke inn nødvendig kompetanse dersom
det er nødvendig, for eksempel gjennom å konsultere kompetanseinstitusjoner
som Tambartun når det skal utarbeides en sakkyndig vurdering for en elev
med JNCL.
Den sakkyndige vurderingen er rådgivende. Det er skoleeier som fatter ved-
tak om spesialundervisning og undervisning i de synskompenserende fagene.
Om en skoleeier ikke følger rådgivningen, må skoleeier begrunne dette faglig