Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
59
relasjonsaspektene som oppstår i en læringssituasjon kan være med på å forme
kommunikasjon og forståelse mellom aktørene – noe som i sin tur er med på å
definere læringsutbyttet. Hvis den faglige tilnærmingen mellom elev og lærer
ikke er basert på en forståelse mellom elev, foresatte og lærer, kan dette skape
hindringer eller i verste fall sette en stopper for effektiv læring. Et trekantsam-
arbeid mellom elev, lærer og foresatte vil derimot kunne virke forsterkende i
læringssituasjonen og bidra til at ønskede mål blir nådd.
Innenfor rådgivningsarbeid snakker man gjerne om en læringskomponent
,
et nettverksfokus og et mestringsaspekt
(Lassen, 2004, s. 146−147). Når disse
tre elementene virker sammen, er de gjensidig forsterkende, og det er større
sjanse for varige endringer (Dunst, Trivette & Deal, 1994, s. 222−225; Lassen,
2004, s. 147; Lassen, 2002, s. 148−150). Læringskomponenten kan knyttes til
å gi/motta informasjon som gjør at man kan ivareta elevens særskilte behov. I
slike tilfeller kan det også være viktig å samle deler av nettverket rundt et barn
for i fellesskap å stille de rette spørsmålene eller, som Løvlie Schibbye (2001)
sier det, gjennom felles undring å komme frem til sentrale spørsmål knyttet til
elevens læringssituasjon. Målet er å oppnå større grad av mestring, ikke bare
for eleven, men også for foresatte og lærere.
5.4.2 Den kompetente skoleledelsen
Uten forankring i skolens ledelse vil det være vanskelig å tilrettelegge for et
godt, inkluderende opplæringstilbud. Inkludering av elever med JNCL vil kun-
ne kreve menneskelige og økonomiske ressurser ut over det skolen ellers er
vant med. Det må skapes en forståelse av dette i lærerkollegiet, og det bør eta-
bleres en støttende kultur for de lærerne som påtar seg oppgaven. Videre vil det
stilles krav til fleksibilitet fra skolens side, man kan måtte gjøre forandringer på
kort varsel. Rektors rolle i dette arbeidet er helt avgjørende.
Skolen er elevens viktigste arena for læring. Skolen er i følge ICF-
terminologien en miljøfaktor som vil kunne påvirke elevens livssituasjon po-
sitivt eller negativt. Hva kjennetegner så en kompetent skoleledelse for en elev
med JNCL? Den kompetente ledelsen er tilgjengelig, tydelig og interessert. Det
er sentralt at ledelsen er nøye med valg av lærere, og at den har mot til å bytte
ut lærere/assistenter som ikke fungerer. En kompetent ledelse gjør seg kjent
med eleven, elevens diagnose og funksjon, samt familien. Det er også viktig at
skoleledelsen tar ansvar for å følge regelverk for ressurser, planer, valg og fri-
tak. Å ivareta opplæringen for en elev med JNCL i en inkluderende setting er
en stor jobb som krever en respektfull holdning. Et fungerende tolærersystem