Background Image
Previous Page  64 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 180 Next Page
Page Background

60

Lære for livet

kan bidra til suksess. I tillegg bør ledelsen legge til rette for tid til samarbeid og

planlegging/tilrettelegging av fagene, timene og friminuttene.

Det er viktig at skoleledelsen forstår at elever med JNCL har et særlig behov for å delta

på kurs med andre barn og unge med JNCL.

Den kompetente ledelsen legger til rette for kompetanseoppbygging gjennom

kursing, veiledning, etablering av nettverk og tilgang til relevant litteratur. Det

må også settes av tid til å lære de enkelte lære- og hjelpemidlene å kjenne, samt

tid til å oppøve praktiske ferdigheter i bruk av disse.

Det er skolens ledelse som skal legge til rette for gode relasjoner mellom

skolens ledelse, lærerne, foreldrene og eleven. Mange skoler har også satt læ-

ringsmiljø på dagsorden. Intensjonen med slike initiativ er å styrke positiv ad-

ferd, støttende læringsmiljøer, relasjonsarbeid og samhandling.

Kontakten med hjelpemiddelsentralen kan være en utfordring for mange

skoler. Det anbefales at skoleledelsen peker ut en person på skolen som skal

påta seg hovedansvaret for denne kontakten. Om samarbeidet mellom skolen

og hjelpemiddelsentralen ikke fungerer godt, vil skolehverdagen til eleven med

JNCL i stor grad påvirkes negativt.