60
Lære for livet
kan bidra til suksess. I tillegg bør ledelsen legge til rette for tid til samarbeid og
planlegging/tilrettelegging av fagene, timene og friminuttene.
Det er viktig at skoleledelsen forstår at elever med JNCL har et særlig behov for å delta
på kurs med andre barn og unge med JNCL.
Den kompetente ledelsen legger til rette for kompetanseoppbygging gjennom
kursing, veiledning, etablering av nettverk og tilgang til relevant litteratur. Det
må også settes av tid til å lære de enkelte lære- og hjelpemidlene å kjenne, samt
tid til å oppøve praktiske ferdigheter i bruk av disse.
Det er skolens ledelse som skal legge til rette for gode relasjoner mellom
skolens ledelse, lærerne, foreldrene og eleven. Mange skoler har også satt læ-
ringsmiljø på dagsorden. Intensjonen med slike initiativ er å styrke positiv ad-
ferd, støttende læringsmiljøer, relasjonsarbeid og samhandling.
Kontakten med hjelpemiddelsentralen kan være en utfordring for mange
skoler. Det anbefales at skoleledelsen peker ut en person på skolen som skal
påta seg hovedansvaret for denne kontakten. Om samarbeidet mellom skolen
og hjelpemiddelsentralen ikke fungerer godt, vil skolehverdagen til eleven med
JNCL i stor grad påvirkes negativt.