Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
63
et tenkt miljø. På den ene siden skal man vurdere skolens faglighet og mulighet
å bruke ressurser på et tolærersystem, kompetanseoppbygging, planleggingstid
og samarbeidstid. På den andre siden bør man vurdere skolens mulighet å skape
et godt sosialt miljø for eleven. Hva med venner og felles aktiviteter? Valg av
skoleform skal naturligvis skje i tett samarbeid med eleven og elevens foreldre.
5.5 Individuell opplæringsplan (IOP)
PP-tjenesten må angi realistiske opplæringsmål for eleven i den sakkyndige
vurderingen. Disse målene er av overordnet karakter og skal danne grunnlag
for en individuell opplæringsplan (IOP). Elever med rett til spesialundervis-
ning skal ha en IOP (Opplæringsloven, 1998).
Skolen har ansvaret for å utarbeide IOP, og rektor har ansvaret for å legge til
rette for et godt planarbeid. For barn og unge med JNCL kan det være hensikts-
messig å trekke inn andre kompetansemiljøer som for eksempel habiliteringstje-
nesten, synspedagogtjenesten eller aktuelle kompetansesentre når man lager IOP.
IOP skal være en operasjonalisering av enkeltvedtaket. Det stilles ikke noe
krav om at foreldrene må samtykke i IOP, men de skal inviteres til samarbeid
(Utdanningsdirektoratet, 2009).
Behov for avvik fra kompetansemålene i læreplanverket for Kunnskapsløftet,
enten i deler av fag eller ved å ta bort hele fag, skal være omtalt i IOP
(Utdanningsdirektoratet, 2012). IOP skal utarbeides så snart som mulig etter
at enkeltvedtaket er fattet. Det er viktig at det gis god tid til å utarbeide IOP.
IOP skal ta hensyn til den sakkyndige vurderingen og enkeltvedtaket og skal
ikke inneholde andre rettigheter enn dem som kan utledes fra enkeltvedtaket.
Det anbefales likevel at IOP også omfatter fag der eleven ikke har spesialun-
dervisning, men der en likevel ser behov for tilpasning av den ordinære un-
dervisningen. Dette vil gi læreren mer oversikt og helhet i planleggingen av
undervisningen for eleven.
5.5.1 IOP i et ICF-perspektiv
En IOP bør bygge på intensjonene i den individuelle planen. Dette krever at
kommunene må sørge for å ferdigstille IP-en i god tid før arbeidet med IOP
starter opp. Det er helt avgjørende at IP og IOP harmoniserer.
Kartlegging kan gi verdifull informasjon som kan benyttes ved IOP-arbeid.
Med utgangspunkt i dokumentasjon og observasjoner kan man lage hypoteser
om hvordan man kan
omgå
de vanskelighetene som en elev har og komme
med forslag til undervisningsopplegg og bruk av kompenserende tiltak. Et godt