54
Lære for livet
Roar, lengst til venstre i bildet, er en aktiv deltager i sin arbeidsgruppe.
For å oppfylle plikten til tilpasset opplæring vil det for elever med JNCL være
nødvendig med spesialundervisning, i henhold til opplæringslovens kapittel
5. I tillegg vil opplæring i de sansekompenserende fagene (§§ 2.14 og 3.10)
komme til anvendelse. Dette omtales i det følgende.
5.2 Spesialundervisning og undervisning i de synskompenserende fagene
5.2.1 Spesialundervisning
Retten til spesialundervisning inntrer dersom eleven ikke har eller kan få til-
fredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Retten til spesial-
undervisning skal ta utgangspunkt i kompetansemålene i den ordinære un-
dervisningen. Retten er knyttet til kapittel 5 i opplæringsloven (1998) og skal
vurderes på et selvstendig grunnlag. Retten skal ikke knyttes til diagnosekrite-
rier, men til elevens faktiske læringsforutsetninger og behov.
Spesialundervisning har spesialpedagogikken som kunnskapsdomene og
kan betraktes som en mer omfattende form for tilpasset opplæring. Spesial-
undervisningen krever sakkyndig vurdering og at kommunen lager enkeltved-
tak, som blant annet vil inkludere øremerkede ressurser. De aller fleste elevene
med JNCL i Norge har rettigheter i henhold til opplæringslovens kapittel 5.