Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
61
5.4.3 Den kompetente læreren
Mens den kompetente skolen må jobbe for å etablere et godt tolærersystem,
må lærerne sammen skape en god klassekultur. En god klassekultur betyr at
elevene opptrer som en ressurs for hverandre, både faglig og sosialt. Det opti-
male tolærersystemet innebærer at lærerne skifter på å utføre oppgavene som
er knyttet til hele klassen og oppgavene knyttet til eleven med JNCL.
Å ha ansvar for en elev med JNCL krever en del administrasjon, planleg-
ging og samarbeid, blant annet når det gjelder bestilling og tilrettelegging av
læremateriell. Lærerne må være innstilt på å lære seg nye fagfelt, for eksempel
punktskrift, mobilitet, bruk av tekniske hjelpemidler og kommunikasjonsverk-
tøy. Det er en styrke om lærerne involverer seg i IP-arbeidet, har kjennskap til
lover og regler og innsikt i den begynnende lese- og skriveopplæringen.
Kompetansebygging kan skje på forskjelligemåter. Omman har en bachelor-
grad, kan NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) og Statped
(det statlige spesialpedagogiske støttesystemet) tilby formelle universitetskurs
innen relevante fagspesifikke områder. Organiseringen av slike kurs gjør det
mulig å kombinere arbeid med utdanning, og arbeid med eleven med JNCL
blir en del av studiepraksisen. Det finnes også gode muligheter for alternativ
kompetanseoppbygging og veiledning gjennom aktører innenfor Statped og i
helse- og omsorgssektoren, for eksempel fra Tambartun og Frambu.
Den kompetente læreren må være forberedt på at eleven mister ferdigheter.
Det eleven fikk til før, makter eller forstår han/hun ikke lenger. Sykdommens
natur vil før eller senere tvinge en til å ta vanskelige valg. Dette kan bety at man
må velge bort ett opplæringsområde for å oppnå målene i et annet. Dette kan
være vanskelig, og valgene en gjør, vil naturligvis få store følger for eleven. I
den grad valgene ikke samsvarer med læreplan eller elevens IOP, må slike end-
ringer knyttes til nye enkeltvedtak. Dette krever at en drøfter slike vanskelige
valg med skoleteamet, skoleledelsen, samarbeidsgruppen, foresatte og veiled-
ningstjenestene i forkant av eventuelt nytt vedtak.
Det er viktig at en lærer dokumenterer hva eleven gjør og har lært i en in-
dividuell opplæringsbok. En slik dokumentasjon, som kan brukes av skoleper-
sonell, foresatte og andre tjenesteytere, skal videreføres ved skoleskifte. En in-
dividuell opplæringsbok er en opptegnelse over gylne øyeblikk som eleven har
erfart gjennom skoleløpet. Mestringsopplevelser kan dokumenteres skriftlig
sammen med bilder og tegninger. Senere vil dokumentasjonen kunne fungere
som innfallsvinkel til kommunikasjon. Den individuelle opplæringsboken skal
sette fokus på mulighet, mening og mestring.