Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
57
(Opplæringsloven, 1998). PP-tjenesten har i sitt arbeid plikt til å legge stor vekt
på foreldrenes synspunkter. Foreldrene/eleven kan på egen hånd kreve at det blir
utarbeidet en sakkyndig vurdering. Foreldrene kan også innhente alternative vur-
deringer fra andre sakkyndige instanser når kommunen skal fatte enkeltvedtak.
Det er viktig at den sakkyndige vurderingen spesifiserer behovet for utstyr,
læremidler, kompetanse og omfanget av spesialpedagogisk hjelp i antall klok-
ketimer pr. år. Dersom eleven har behov for avvik fra den ordinære læreplanen,
eller logopedisk- og synspedagogisk hjelp, skal dette nevnes eksplisitt. Måten
undervisningen skal organiseres på skal behandles separat, for eksempel beho-
vet for opplæring i en annen gruppe enn klassen, eneundervisning, tolærersys-
tem eller behov for en annen opplæringsarena enn skolen.
5.2.4 Enkeltvedtak
Et enkeltvedtak innebærer at kommunen støtter eller avviser behovet for spe-
sialundervisning og undervisning i de synskompenserende fagene. Foreldrene
kan klage på enkeltvedtak, og de har rett å uttale seg før enkeltvedtaket er fattet.
Det skal gå tydelig frem av enkeltvedtaket hva barnet er tildelt.
Det er kommunen som har ansvaret for at eleven faktisk mottar den hjelpen
som er beskrevet i vedtaket. Vedtak om spesialundervisning eller undervisning
i henhold til opplæringslovens §§ 2-14 og 3-10 innebærer at skoleeier ikke kan
avvise eller begrense retten, selv om kommunen skulle mangle økonomiske
ressurser eller aktuell kompetanse.
Skoleeier har en plikt til å påse at aktuelle lærere har den nødvendige kom-
petansen til å bidra til at eleven oppnår målene i opplæringen. Formell kom-
petanse er ikke tilstrekkelig, lærerens kompetanse må relateres til den opp-
læringen som eleven faktisk skal ha. Skoleeier har videre, i samarbeid med
hjelpemiddelsentralen, et ansvar for å stille pedagogiske hjelpemidler, som
synshjelpemidler, til rådighet.
Enkeltvedtak om spesialundervisning skal lede til at eleven får et tilfredsstil-
lende utbytte av opplæringen. Det er i prinsippet ingen grenser for hvor store
avvik som kan foretas fra de ordinære læreplanene, så lenge dette er inkludert
i enkeltvedtaket om spesialundervisning.
Dersom retten til spesialpedagogisk hjelp skal kompletteres med bruk av
assistent, må dette fastsettes i enkeltvedtaket. Ved bruk av assistent må det leg-
ges til rette for at forsvarlig planlegging, veiledning og tilsyn kan utøves. Det
er alltid en lærer som er ansvarlig for opplæringen, assistenten skal utøve sitt
virke under veiledning av en lærer.