53
Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
Opplæringslovens verdigrunnlag tilsier at alle elever har et læringspotensial
(St.meld. nr. 16, 2006–2007). Når manglende læring i barne- og ungdomssko-
lealderen utelukker eleven fra å delta i kunnskapssamfunnet, er det systemet
som feiler. Opplæringsloven (1998) tar utgangspunkt i prinsippet om likeverd.
Dette betyr ikke at opplæringen skal være lik, men at opplæringen skal ta hen-
syn til at elevene er ulike.
Opplæringsloven tar også utgangspunkt i prinsippet om inkluderende opp-
læring, det vil si at behovet for individuell tilpasning blir løst innenfor rammen
av opplæringen i en klasse. Opplæringsloven tar også utgangspunkt i nærsko-
leprinsippet, noe som betyr at eleven har rett, men ikke plikt, til å gå på den
nærmeste skolen.
Ovenstående prinsipper er imidlertid først gyldige om eleven får det best
mulig. Prinsippene skal ikke ta utgangspunkt i økonomi eller andre system-
messige behov. Dersom nærskolen ikke kan gi eleven et tilfredsstillende læ-
ringsutbytte, vil alternativer som spesialskole eller spesialklasse på annen skole
være helt akseptable.
5.1 Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring bygger på likeverdsprinsippet (St.meld. nr. 16, 2006–2007).
Å ha evnen til å se det enkelte mennesket her og nå er noe av intensjonen med
begrepet tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring innebærer at opplæringen
skal være tilpasset elevens evner slik at arbeidet med fagene gir realistiske ut-
fordringer og krav, og at eleven derved får et tilfredsstillende utbytte av opp-
læringen. Tilpasset opplæring skal skje innenfor rammen av fellesskapet uten
krav på ekstraordinære ressurser som for eksempel eneundervisning og logo-
pedhjelp. Tilpasset opplæring gjelder alle elever i norsk skole.