Kapittel 9 Avslutning
165
mellom hjemmet, ungdomsskolen og den videregående skolen bidro til en svært
god løsning for Erik.
Noen av Eriks tidlige kamerater ble ansatt som støttekontakter på fritiden.
Erik er selv med på å administrere disse kontaktene og bidrar aktivt i planleggin-
gen om hva fritiden skal fylles med.
Erik hadde tenkt mye på fremtiden som voksenperson og så sine begrensnin-
ger når det gjelder jobb. Han fant ut at vedproduksjon kunne være et interessant
alternativ. Planen ble iverksatt, og navnet på firmaet ble «Gourmétved».
Med hjelp fra pappa kjøpte han inn tømmer og engasjerte flere kamerater. Det
viste seg at en kamerat hadde en vedmaskin. Sammen startet de med å kappe ved og
legge veden i kasser. Etter nøyaktig tørkeprosess ble veden senere pakket inn i sekker.
Å pakke veden i sekker var et stort arbeid. Gourmétved ble etter hvert en stor ar-
beidsplass, der arbeidstagerne fikk betalt i henhold til hvor mange sekker de pakket.
Arbeidet med markedsføringen ble en viktig jobb. Erik og en kamerat la-
get reklameblad, som senere ble delt ut i postkasser. E-post ble også brukt.
Jungeltelegrafen var i gang, og bestillingene tikket etter hvert inn. Virksomheten
ble etter hvert så stor at man ble nødt til å leie inn mer hjelp for å kappe veden og
å investere i en egen maskin.
Det går ikke en dag uten at Erik tenker på og diskuterer ved. Til tider er
hans lillesøster så lei av denne vedpraten at hun ikke orker å være i samme rom.
Gjennom vedarbeidet får han god trening i matematikk, og han har suksessivt
utviklet sine ferdigheter i organisering og planlegging. Erik trenger imidlertid mye
hjelp og støtte av familien.
Arbeidsplassen er hjemme på gården. Erik er privilegert som bor på en gård
med mye plass. Hele arbeidskjeden kan utføres på gården, det vil si lagring av
tømmer, kappingen, tørking av ved, pakking i vedsekker og lagring av tørket ved.
Erik har fylt 18 år og mottar i dag arbeidsavklaringspenger fra NAV. Det har
vært flere møter med NAV i forbindelse med tilrettelegging av maskinelt utstyr og
oppbyggingen av arbeidsplassen, for eksempel en kappemaskin som manøvreres
med joystick. Denne maskin gjør det mulig for Erik med hørselens hjelp å kunne
styre maskinen. Aktiviteten må imidlertid overvåkes av en seende voksen person.
Tredje året på VGO består mye av teori, noe som er vanskelig for Erik. Den
videregående skolen har derfor tilrettelagt undervisningen gjennom bl.a. å in-
tegrere vedbedriften i selve skolearbeidet. Tilretteleggingen startet på VGO 2 og
har økt på VGO 3. Å bruke vedbedriften som arena skal bl.a. opprettholde og
videreutvikle Eriks kunnskaper i fag som matematikk, norsk, selvstendighets-
ferdigheter osv.