Background Image
Previous Page  169 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 169 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 9 Avslutning

165

mellom hjemmet, ungdomsskolen og den videregående skolen bidro til en svært

god løsning for Erik.

Noen av Eriks tidlige kamerater ble ansatt som støttekontakter på fritiden.

Erik er selv med på å administrere disse kontaktene og bidrar aktivt i planleggin-

gen om hva fritiden skal fylles med.

Erik hadde tenkt mye på fremtiden som voksenperson og så sine begrensnin-

ger når det gjelder jobb. Han fant ut at vedproduksjon kunne være et interessant

alternativ. Planen ble iverksatt, og navnet på firmaet ble «Gourmétved».

Med hjelp fra pappa kjøpte han inn tømmer og engasjerte flere kamerater. Det

viste seg at en kamerat hadde en vedmaskin. Sammen startet de med å kappe ved og

legge veden i kasser. Etter nøyaktig tørkeprosess ble veden senere pakket inn i sekker.

Å pakke veden i sekker var et stort arbeid. Gourmétved ble etter hvert en stor ar-

beidsplass, der arbeidstagerne fikk betalt i henhold til hvor mange sekker de pakket.

Arbeidet med markedsføringen ble en viktig jobb. Erik og en kamerat la-

get reklameblad, som senere ble delt ut i postkasser. E-post ble også brukt.

Jungeltelegrafen var i gang, og bestillingene tikket etter hvert inn. Virksomheten

ble etter hvert så stor at man ble nødt til å leie inn mer hjelp for å kappe veden og

å investere i en egen maskin.

Det går ikke en dag uten at Erik tenker på og diskuterer ved. Til tider er

hans lillesøster så lei av denne vedpraten at hun ikke orker å være i samme rom.

Gjennom vedarbeidet får han god trening i matematikk, og han har suksessivt

utviklet sine ferdigheter i organisering og planlegging. Erik trenger imidlertid mye

hjelp og støtte av familien.

Arbeidsplassen er hjemme på gården. Erik er privilegert som bor på en gård

med mye plass. Hele arbeidskjeden kan utføres på gården, det vil si lagring av

tømmer, kappingen, tørking av ved, pakking i vedsekker og lagring av tørket ved.

Erik har fylt 18 år og mottar i dag arbeidsavklaringspenger fra NAV. Det har

vært flere møter med NAV i forbindelse med tilrettelegging av maskinelt utstyr og

oppbyggingen av arbeidsplassen, for eksempel en kappemaskin som manøvreres

med joystick. Denne maskin gjør det mulig for Erik med hørselens hjelp å kunne

styre maskinen. Aktiviteten må imidlertid overvåkes av en seende voksen person.

Tredje året på VGO består mye av teori, noe som er vanskelig for Erik. Den

videregående skolen har derfor tilrettelagt undervisningen gjennom bl.a. å in-

tegrere vedbedriften i selve skolearbeidet. Tilretteleggingen startet på VGO 2 og

har økt på VGO 3. Å bruke vedbedriften som arena skal bl.a. opprettholde og

videreutvikle Eriks kunnskaper i fag som matematikk, norsk, selvstendighets-

ferdigheter osv.