170
Lære for livet
å svikte. Bruk gjerne temabasert undervisning og prosjekt som metode for å
stimulere utvikling på ulike fagområder.
Bruk individuell plan som verktøy, og sørg for at planen blir oppdatert i
god tid før hver store overgang. Sørg for at den individuelle planen har fokus
på deltagelse på livets ulike arenaer og har en kalender. Med kalenderens hjelp
kan man fordele roller og ansvar og ta hensyn til systemets behov for tidsfris-
ter. Ta utgangspunkt i den individuelle planen når det skal lages en individuell
opplæringsplan. Ta utgangspunkt i barnets eller ungdommens beste ved valg
av skoleform. For noen vil nærskolen være det beste alternativet, for andre kan
kanskje kommunal spesialskole være det beste valget.
Med økende alder vil det bli stadig viktigere å programfeste målpersonens
hverdag, ettersom målpersonen vil bli mer avhengig av omverdenens hjelp til
vurderinger og valg. Sørg for at den videregående opplæringen setter et sterkt
fokus på arbeidslivet. Deler av den videregående opplæringen bør brukes til å
lære og å tilrettelegge arbeidsoppgaver på den kommende arbeidsplassen. Med
økende alder bør man etablere den presenterte teamtanken, det vil si at mål-
personen sammen med sin hjelper løser hverdagens oppgaver og slik sikrer at
livet har et godt innhold.
Bidra til å etablere et tett samarbeid med det statlige pedagogiske støttesys-
temet, og samarbeid gjerne også med andre miljøer med ansvar for personer
med JNCL-diagnose. Barn og ungdom med JNCL har rettigheter i henhold til
opplæringslovens kapittel 5 og §§ 2-14 og 3-10. Sikre en fornuftig bruk av disse
rettighetene. Ikke minst, delta på de kurs og kompetansehevingsprogrammer
som finnes rundt målgruppen. Å være kompetent vil gjøre jobben lettere og
hyggeligere og vil være en viktig investering for barnet, ungdommen eller den
unge voksne med JNCL.
Vi som har bidratt til denne boken, er en blanding av fagfolk og foresatte. Vi
håper at boken vil være til inspirasjon og hjelp i hverdagen.
Forfatterne