Background Image
Previous Page  173 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 173 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 9 Avslutning

169

Per jobber med sin smykkeproduksjon.

Denne historien illustrerer teamtankegangen, hvor hovedpersonens og hjelpe-

rens bidrag til produkt og eller prosess endres over tid, men hvor gleden ved

opplevd mestring hele veien bibeholdes.

9.4 Kort oppsummering av bokens hovedbudskap

Ta utgangspunkt i målpersonens funksjonsnivå, ikke i diagnosen. Fokuser på

mulighetene i dagens situasjon. Tenk deltagelse, aktivitet og utvikling og ikke

bare omsorg. Skolen er, og skal være, en ferdighetsarena. Utvikle målpersonen

til å være sin egen sjåfør i hverdagen, ikke la personen gli inn i en passiv pas-

sasjerrolle når dette kan unngås. Bidra med å utvikle sterke interesser så tidlig

som mulig. Sterke interesser er av stor verdi når man senere skal stimulere

evner, lære ferdigheter eller få seg et arbeid.

Bruk den første tiden etter diagnostiseringen fornuftig. Gi barnet en ær-

lig sjanse til å lære kompliserte ferdigheter som lesing, skriving, matematikk

og bruk av IKT. Det er en stor fordel at barnet lærer slike ferdigheter mens

han/hun fortsatt kan bruke synet. Tenk kognitiv og fysisk stimulering i hver-

dagen. Dette er livskvalitet og den beste «behandlingen» målpersonen kan få.

Tilby barnet eller ungdommen alternativ kommunikasjon når talen begynner