Background Image
Previous Page  168 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 168 / 180 Next Page
Page Background

164

Lære for livet

Det ble vektlagt at han skulle bli med klassekameratene ut i skolegården uten

hjelp av voksen person.

Skolen ble også på ungdomskolen den viktigste arenaen for å knytte vennskap

og for skape et sosialt nettverk på fritiden. Erik representerte mange spennende

tilbud, og han utviklet god sosial kompetanse.

Erik fikk tidlig tilbud om å få lærebøkene sine som lydbøker. De ble i noen grad

brukt som et supplement til at lesestoffet ble lest for ham av lærer eller medelever

i grupperommet. Ved forberedelse til prøver var det mange som så nytten av å

jobbe med stoffet sammen med Erik.

Erik likte godt å jobbe med temabasert undervisning somprosjekter. Eksempler

på dette var å delta på de lokale oppfinnermessene og husbåtsprosjekt. Slike pro-

sjekter bidro til å styrke samholdet mellom Erik og hans klassekamerater, samtid-

lig som de gav en god del kunnskap innenfor forming, matematikk osv.

Fysisk aktivitet har alltid vært i fokus. Tandemsykling, kroppsarbeid og ekstra

kroppsøvingstimer har bidratt til at Erik utviklet en god fysikk. Kroppsarbeid som å

rydde tomt, hugge og kappe trær skapte en spesiell interesse for ved- og skogsarbeid.

Erik kunne til tider være krevende ovenfor sine omgivelser, for eksempel ved

å holde «praten i gang». Erik ble gjort oppmerksom på slike forhold og hvordan

klassekameratene reagerte på hans adferd. Dette gjorde inntrykk på Erik. Videre

ble det stadig viktigere å skape forståelse for Eriks situasjon blant de andre elev-

ene. Elevene ble bl.a. oppfordret til å si fra når Erik ble «for slitsom». Av denne

grunn kunne Erik justere egen adferd. Dialoger mellom Erik og klassekameratene

bidro til å styrke de gode holdningene i klassen og skapte en stadig bedre og felles

forståelse mellom Erik og hans venner.

På skolen ble det alltid viktig å sette faglige krav med tydelige og konkrete mål

som Erik kunne strekke seg etter. Erik har under hele sin skoletid vært i stand til å

lære å utvikle seg med hjelp av god tilrettelegging og realistiske mål. Det har alltid

vært viktig for Erik at læringen har foregått i fellesskapet.

9.2.3 Eriks tid på videregående opplæring

Erik går i dag på en videregående skole, en skogskole som passer Eriks fer-

digheter og interesser godt. Skolen er en internatskole. Å bo på internat har

også bidratt til at Erik har vært nødt til å vedlikeholde og videreutvikle noen

selvstendighetsferdigheter.

Planleggingen av overgangen til videregående skole startet flere år før selve

overgangen. Valg av skole og linje ble valgt ut fra Eriks interesser, og han fikk

mulighet til å hospitere på ulike skolealternativer. Lærere og administrasjonen fra

den aktuelle videregående skolen besøkte Erik på ungdomsskolen. Samarbeidet