164
Lære for livet
Det ble vektlagt at han skulle bli med klassekameratene ut i skolegården uten
hjelp av voksen person.
Skolen ble også på ungdomskolen den viktigste arenaen for å knytte vennskap
og for skape et sosialt nettverk på fritiden. Erik representerte mange spennende
tilbud, og han utviklet god sosial kompetanse.
Erik fikk tidlig tilbud om å få lærebøkene sine som lydbøker. De ble i noen grad
brukt som et supplement til at lesestoffet ble lest for ham av lærer eller medelever
i grupperommet. Ved forberedelse til prøver var det mange som så nytten av å
jobbe med stoffet sammen med Erik.
Erik likte godt å jobbe med temabasert undervisning somprosjekter. Eksempler
på dette var å delta på de lokale oppfinnermessene og husbåtsprosjekt. Slike pro-
sjekter bidro til å styrke samholdet mellom Erik og hans klassekamerater, samtid-
lig som de gav en god del kunnskap innenfor forming, matematikk osv.
Fysisk aktivitet har alltid vært i fokus. Tandemsykling, kroppsarbeid og ekstra
kroppsøvingstimer har bidratt til at Erik utviklet en god fysikk. Kroppsarbeid som å
rydde tomt, hugge og kappe trær skapte en spesiell interesse for ved- og skogsarbeid.
Erik kunne til tider være krevende ovenfor sine omgivelser, for eksempel ved
å holde «praten i gang». Erik ble gjort oppmerksom på slike forhold og hvordan
klassekameratene reagerte på hans adferd. Dette gjorde inntrykk på Erik. Videre
ble det stadig viktigere å skape forståelse for Eriks situasjon blant de andre elev-
ene. Elevene ble bl.a. oppfordret til å si fra når Erik ble «for slitsom». Av denne
grunn kunne Erik justere egen adferd. Dialoger mellom Erik og klassekameratene
bidro til å styrke de gode holdningene i klassen og skapte en stadig bedre og felles
forståelse mellom Erik og hans venner.
På skolen ble det alltid viktig å sette faglige krav med tydelige og konkrete mål
som Erik kunne strekke seg etter. Erik har under hele sin skoletid vært i stand til å
lære å utvikle seg med hjelp av god tilrettelegging og realistiske mål. Det har alltid
vært viktig for Erik at læringen har foregått i fellesskapet.
9.2.3 Eriks tid på videregående opplæring
Erik går i dag på en videregående skole, en skogskole som passer Eriks fer-
digheter og interesser godt. Skolen er en internatskole. Å bo på internat har
også bidratt til at Erik har vært nødt til å vedlikeholde og videreutvikle noen
selvstendighetsferdigheter.
Planleggingen av overgangen til videregående skole startet flere år før selve
overgangen. Valg av skole og linje ble valgt ut fra Eriks interesser, og han fikk
mulighet til å hospitere på ulike skolealternativer. Lærere og administrasjonen fra
den aktuelle videregående skolen besøkte Erik på ungdomsskolen. Samarbeidet