Background Image
Previous Page  167 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 167 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 9 Avslutning

163

Visst kan man tycka att ett sådant svar är helt bortom all verklighetsförank-

ring. Men man kan också konstatera att hans optimistiska livssyn ständigt hjälpte

honom. Han trodde att mycket kunde lyckas, och det gjorde det ju faktiskt också.

Även om varken Amerikaresan eller Kinaresan blev av, upplevde vi tillsammans

en mycket strapatsrik resa till öknen i Egypten.

9.2 Historien om Erik

9.2.1 Eriks tid på barneskolen

Erik hadde diagnosen JNCL da han begynte på skolen. Ved skolestarten ble

det lagt vekt på klassestørrelse, kompetanse og fysisk miljø. Klassen bestod av

fjorten elever, en pedagog, en spesialpedagog og en assistent. Det ble lagt vekt

på at Erik skulle ha full tilhørighet i klassen. Tambartun ble tidlig en viktig

samarbeidspartner.

Klasseelevene og foresatte til familiene fikk suksessivt informasjon om syn og

adferd, fra tiden da Erik var svaksynt til han ble blind. Senere ble det også nød-

vendig å informere om epilepsi, og det ble laget beredskapsplaner. Det var hele

tiden viktig at ingen kamerater skulle få mer informasjon om diagnosen enn det

Erik selv visste.

På barneskolen hadde Erik tilbud om SFO. I fjerde klasse viste han tydelig en

stadig større interesse for å gjøre andre ting enn å leke sammen med yngre barn.

Dette resulterte til en timeplan som inkluderte en ukentlig aktivitet hjemme hos

Erik. Programmet var variert og inkluderende.

Andre nyttige sosiale tiltak var klassens ukeslange turer og leirskoler. Begge pe-

dagogene deltok på disse turer som inkluderte felles ansvar for matlaging, vedbæ-

ring og vasking. Eksempler på slike turer var hytteturer og turer til Galdhøpiggen

og Glitretind. Mye av den gode sosiale situasjonen på skolen ble etablert gjennom

ovennevnte tiltak. Det ble, helt enkelt, populært å være sammen med Erik.

9.2.2 Eriks tid på ungdomsskolen

Det ble vektlagt at Erik fikk med seg sin spesiallærer og noen nære kamerater

fra gammel klasse. På ungdomsskolen ble Erik møtt med nye utfordringer i form

av flere faglærere, økte krav i alle fag og nye måter å organisere undervisningen

og læringen på. Det ble vektlagt at det skulle finnes et grupperom i umiddelbar

tilknytning til klasserommet. Erik hadde alltid med seg andre klassekamerater på

grupperommet slik at undervisningsoppgaver kunne løses i fellesskap. Spesielt vik-

tig var det at Erik kunne være på rett plass på rett tidspunkt når det var friminutt.