152
Lære for livet
planlegge for aktivitet og ikke hvile, men naturligvis ta hensyn til hvile når det
er behov for det. Det bør planlegges slik at det finnes et egnet sted for hvile.
8.5.3 Arbeidspermen
Arbeidsplassen bør også ha sin arbeidsperm, slik som i boligen, for å sikre en-
gasjement og
stimulering i hverdagen. Arbeidspermen kan deles inn i tre deler:
(1) overordnede dokumenter, (2) kartleggings- og planleggingsdokumenter og
(3) tiltaks- og evalueringsdokumenter.
Det er en fordel om arbeidspermen lages i et samarbeid mellom målper-
sonen, foreldre, boligen og arbeidsplassen. Om man organiserer dette plan-
leggingsarbeidet som en workshop, kan man be om veiledning fra relevante
kompetansesentre. Det er viktig at permen blir et levende arbeidsredskap.
Dette betyr at innholdet i permen skal forandres i takt med at målpersonen og
arbeidsoppgavene forandrer seg. Arbeidspermen bør kunne være et fast punkt
på sakslisten i forbindelse med ansvarsgruppemøter.
Del A Overordnede dokumenter
Arbeidspermen bør inkludere dokumenter som kan være nyttige i hjelpernes
arbeidssituasjon, slik at de kan ivareta målpersonens behov og ønsker på ar-
beidsplassen. Tabell 19 er et eksempel på et slikt dokument.
Tabell 19:
Arbeidspermen
Om samarbeid
Arbeidsavtale
Man kan regulere samarbeidet mellom mål-
personen, foreldre, boligen og arbeidsplas-
sen gjennom å spesifisere samarbeidsrutiner,
lage samarbeidsavtaler osv.
Arbeidspermen bør inkludere en arbeids-
avtale som inkluderer informasjon om
arbeidstid, arbeidstagers og arbeidsgivers
plikter, lønn, lønn ved sykdom og ferie.
Miljøregler og overordnede
målsettinger
Beredskapsplan – epilepsi
Arbeidspermen på arbeidsplassen bør
inkludere sentrale miljøregler på linje med
boligens arbeidsperm. Se
8.4.2.
Informasjon om hva man skal gjøre ved et
epilepsianfall
Medarbeidersamtaler
Unge voksne med JNCL bør ha jevnlige medarbeidersamtaler på linje med andre arbeids-
tagere. Informasjonen skal vise tidspunkt og sted for planlagte medarbeidersamtaler, og
notater fra tidligere samtaler.