Background Image
Previous Page  156 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 156 / 180 Next Page
Page Background

152

Lære for livet

planlegge for aktivitet og ikke hvile, men naturligvis ta hensyn til hvile når det

er behov for det. Det bør planlegges slik at det finnes et egnet sted for hvile.

8.5.3 Arbeidspermen

Arbeidsplassen bør også ha sin arbeidsperm, slik som i boligen, for å sikre en-

gasjement og

stimulering i hverdagen. Arbeidspermen kan deles inn i tre deler:

(1) overordnede dokumenter, (2) kartleggings- og planleggingsdokumenter og

(3) tiltaks- og evalueringsdokumenter.

Det er en fordel om arbeidspermen lages i et samarbeid mellom målper-

sonen, foreldre, boligen og arbeidsplassen. Om man organiserer dette plan-

leggingsarbeidet som en workshop, kan man be om veiledning fra relevante

kompetansesentre. Det er viktig at permen blir et levende arbeidsredskap.

Dette betyr at innholdet i permen skal forandres i takt med at målpersonen og

arbeidsoppgavene forandrer seg. Arbeidspermen bør kunne være et fast punkt

på sakslisten i forbindelse med ansvarsgruppemøter.

Del A Overordnede dokumenter

Arbeidspermen bør inkludere dokumenter som kan være nyttige i hjelpernes

arbeidssituasjon, slik at de kan ivareta målpersonens behov og ønsker på ar-

beidsplassen. Tabell 19 er et eksempel på et slikt dokument.

Tabell 19:

Arbeidspermen

Om samarbeid

Arbeidsavtale

Man kan regulere samarbeidet mellom mål-

personen, foreldre, boligen og arbeidsplas-

sen gjennom å spesifisere samarbeidsrutiner,

lage samarbeidsavtaler osv.

Arbeidspermen bør inkludere en arbeids-

avtale som inkluderer informasjon om

arbeidstid, arbeidstagers og arbeidsgivers

plikter, lønn, lønn ved sykdom og ferie.

Miljøregler og overordnede

målsettinger

Beredskapsplan – epilepsi

Arbeidspermen på arbeidsplassen bør

inkludere sentrale miljøregler på linje med

boligens arbeidsperm. Se

8.4.2.

Informasjon om hva man skal gjøre ved et

epilepsianfall

Medarbeidersamtaler

Unge voksne med JNCL bør ha jevnlige medarbeidersamtaler på linje med andre arbeids-

tagere. Informasjonen skal vise tidspunkt og sted for planlagte medarbeidersamtaler, og

notater fra tidligere samtaler.