Kapittel 8 Livslang læring
149
ikke nok å formulere hva og hvordan målpersonen skal delta, også
hvilke
opp-
levelser målpersonen skal få ut av deltagelsen, må beskrives. Opplevelsesmål
vil alltid være knyttet til positive følelser som glede, trygghet, forutsigbarhet,
selvtillit, fellesskap, mestring, velvære, trivsel, behag med mer. Opplevelsesmål
kan også være å oppleve noe som interessant, spennende, fascinerende, hygge-
lig, gøy, morsomt, fint, deilig, godt med mer.
Tabell 18:
Eksempel på DOP: Sitte sammen og lese i minnebok.
Vår tilrettelegging og
støtte
Deltagelsesmål
Opplevelsesmål
Spør Kari om hun ønsker
å lese i en av minnebøkene
sine.
Kari retter seg opp og viser at
hun er interessert
Kari opplever glede ved
oppmerksomhet og sosial
kontakt.
Ved hjelp av PAS velger
Kari bok.
Kari velger bok
Kari kjenner tilfredsstillelse
ved å velge bok.
Sett deg ved siden av Kari og
vis henne boken.
Kari kjenner på boken.
Kari opplever entusiasme og
trygghet ved gjenkjennelse.
Les teksten som det står, spe-
sielt om Kari er forfatteren.
Start bildeforklaringer med
«på bildet ser jeg…».
Kari er oppmerksom, lytter
og smiler.
Kari opplever glede og be-
geistring ved å kommunisere
om sine opplevelser.
Kari liker variasjon av stem-
meleie, litt tull og humor.
Kari ler.
Kari opplever situasjonen/
aktiviteten som morsom og
givende.
8.5 Arbeidsplassen
Et arbeid bør ha noe formelt ved seg som medfører at målpersonen får en slags
status i samfunnet eller innenfor en gruppe mennesker. Et arbeid gir identi-
tet. Et arbeid bør inkludere forpliktelser, ansvar og kontinuitet. Arbeidsplassen
bør i stor grad fylle skolens tidligere funksjon som arena for stimulering og
utvikling ved siden av hjemmet. Arbeidsplassen skal stå for et hovedinnhold i
hverdagen. Som arbeidstager er man et aktivt medlem av samfunnet, og for de
fleste vil arbeidet ha en viktig sosial funksjon.
8.5.1 Hvor kan man finne en passende arbeidsplass?
Det offentlige tilbyr arbeidsmuligheter gjennom dagsenter, VTA (varig tilret-
telagt arbeid) og forskjellige typer av vernede bedrifter. Noen av disse tilbudene
stiller relativt høye krav til produktivitet. Dette kan resultere i at grupper av
funksjonshemmede individer blir vurdert som ikke produktive nok til å få en
varig arbeidsplass. I slike situasjoner er det viktig å argumentere for at teamet,