![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0154.png)
150
Lære for livet
det vil si målpersonen og hjelperen, vil fylle kravene til produktivitet, noe som
imidlertid krever et kommunalt vedtak om individuelle hjelpere.
Det er ikke uvanlig at man får avslag på søknaden om arbeidsplass på kom-
munale arbeidsplasser, som for eksempel dagsenter. Dette begrunnes ofte med
mangel på ledige plasser eller mangel på personale. I slike situasjoner anbefales
det at man tar opp saken på høyest mulig tjenestenivå, eventuelt på politisk
nivå, og gjerne i samarbeid med advokat og/eller med relevante kompetanse-
sentre. Det finnes flere eksempler på at dette har gitt positivt resultat.
Et eksempel fra virkeligheten: En ungdommed JNCL fikk deler av undervisningen
ved den videregående skolen lagt til den påtenkte arbeidsplassen. Aktuell arbeids-
plass var definert i personens IP og IOP. Kort tid etter avsluttet skolegang kom
beskjeden om at arbeidsplassen ikke kunne tilby personen det påtenkte arbeidet.
Ved et møte med kommuneledelsen ble problemet drøftet og personens IP presen-
tert. Få uker etter møtet mottok målpersonen et arbeidstilbud fra arbeidsplassen.
Noen ganger viser det seg at man finner de gode arbeidsalternativene utenfor
de offentlige tilbudene. Det kan finnes butikker som ønsker hjelp med flaske-
sortering, posten kan trenge hjelp med reklameutdeling, eller en bonde kan
trenge hjelp i fjøset. Slike løsninger vil ofte være basert på at en engasjert per-
son som kjenner målpersonen og lokalmiljøet godt, har tatt på seg det oppsø-
kende arbeidet med å finne en passende arbeidsplass.
Det er noen utfordringer knyttet til private arbeidsplasser. Det første er
arbeidsgiverens krav og forventninger, det vil si at arbeidsoppgavene blir ut-
ført i henhold til arbeidsplassens forventninger. Et annet problem kan være
arbeidsgiverens uro for å påta seg uønskede plikter som arbeidsgiver, eksem-
pelvis knyttet til personvern og sikkerhetsmessige forskrifter. Problematikken
må drøftes nøye innen man inngår en skriftlig avtale.
En tredje mulighet for arbeid er å skape en arbeidssituasjon basert på mål-
personens historie og interesser. Et fellestrekk for denne kategorien av arbeids-
plasser er at virksomheten i stor grad har vært basert på foreldrenes innsats.
Dette er tre eksempler fra virkeligheten: