Background Image
Previous Page  152 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 152 / 180 Next Page
Page Background

148

Lære for livet

målpersonens fysiske aktiviteter. En registrering av fysisk aktivitet kan se slik

ut:

Tabell 17:

Registrering av fysisk aktivitet

Registrering av fysisk aktivitet

Dato Beskrivelse av aktiviteten

Omfang

Hjelper

02.03.11 Skogstur og gjennomføring av styrketr

e

ningspro-

grammet «PULS»

3 km (45 min)

+ 30 min

Jens Høyvik

03.03.11 Svømmetrening

10 lengder, 60

min

Jens Høyvik

05.03.11 Skogstur og gjennomføring av styrket

re

ningspro-

grammet «PULS»

45 min + 30

min

Jens Høyvik

07.03.11 Dansekveld på Morken

2 timer

Jens Høyvik

08.03.11 Gangtur til butikken

5 km, ca 90

minutter

Jens Høyvik

Deltagelses- og opplevelsesplan

Et verktøy som også kan bidra til å skape godt livsinnhold for unge voksne med

JNCL er deltagelses- og opplevelsesplaner (DOP). DOP retter søkelyset mot to

sentrale anliggender når det gjelder menneskers livskvalitet, nemlig muligheten

for deltagelse og tilgangen på interessante opplevelser (Ellefsen & Slåtta, 2010).

Ambisjonen for unge voksne med JNCL må være at tilværelsen endres i en

slik retning at det blir mer av det som fungerer godt og mindre av det som fun-

gerer dårlig. Et siktemål med DOP er å vise hva personen trenger av hjelp og

støtte for å bli en aktiv deltager. Hvis for eksempel tanken er at målpersonen skal

ta del i en hyggelig fellesaktivitet sammen med andre, må det tenkes nøye gjen-

nom hva slags tilrettelegging og oppfølging sommå til for at dette skal bli vellyk-

ket. Når fokus rettes mot aktiv deltagelse, reduserer vi faren for at målpersonen

skal melde seg ut eller havne i en passiv passasjerrolle. Ambisjonen må være at

han/hun i størst mulig grad skal få anledning til å involvere seg i situasjoner som

oppleves som interessante og motiverende. Ved tilrettelegging og støtte skapes

muligheter for deltagelse og dermed også tilgangen på gode opplevelser.

DOP tar utgangspunkt i målpersonens interesser og hva han/hun liker spe-

sielt godt. Personlige presentasjoner står følgelig sentralt i arbeidet med DOP,

i tillegg til at DOP har fokus på hvordan målpersonen deltar. En DOP kan be-

skrive både rutineaktiviteter, hygge- og samværsaktiviteter og også øyeblikkets

muligheter (Slåtta, 2011).

Det unike med DOP er at den gjør rede for både deltagelsesmål og opple-

velsesmål, og at den tar hensyn til målpersonens vilje. Det er med andre ord