148
Lære for livet
målpersonens fysiske aktiviteter. En registrering av fysisk aktivitet kan se slik
ut:
Tabell 17:
Registrering av fysisk aktivitet
Registrering av fysisk aktivitet
Dato Beskrivelse av aktiviteten
Omfang
Hjelper
02.03.11 Skogstur og gjennomføring av styrketr
e
ningspro-
grammet «PULS»
3 km (45 min)
+ 30 min
Jens Høyvik
03.03.11 Svømmetrening
10 lengder, 60
min
Jens Høyvik
05.03.11 Skogstur og gjennomføring av styrket
re
ningspro-
grammet «PULS»
45 min + 30
min
Jens Høyvik
07.03.11 Dansekveld på Morken
2 timer
Jens Høyvik
08.03.11 Gangtur til butikken
5 km, ca 90
minutter
Jens Høyvik
Deltagelses- og opplevelsesplan
Et verktøy som også kan bidra til å skape godt livsinnhold for unge voksne med
JNCL er deltagelses- og opplevelsesplaner (DOP). DOP retter søkelyset mot to
sentrale anliggender når det gjelder menneskers livskvalitet, nemlig muligheten
for deltagelse og tilgangen på interessante opplevelser (Ellefsen & Slåtta, 2010).
Ambisjonen for unge voksne med JNCL må være at tilværelsen endres i en
slik retning at det blir mer av det som fungerer godt og mindre av det som fun-
gerer dårlig. Et siktemål med DOP er å vise hva personen trenger av hjelp og
støtte for å bli en aktiv deltager. Hvis for eksempel tanken er at målpersonen skal
ta del i en hyggelig fellesaktivitet sammen med andre, må det tenkes nøye gjen-
nom hva slags tilrettelegging og oppfølging sommå til for at dette skal bli vellyk-
ket. Når fokus rettes mot aktiv deltagelse, reduserer vi faren for at målpersonen
skal melde seg ut eller havne i en passiv passasjerrolle. Ambisjonen må være at
han/hun i størst mulig grad skal få anledning til å involvere seg i situasjoner som
oppleves som interessante og motiverende. Ved tilrettelegging og støtte skapes
muligheter for deltagelse og dermed også tilgangen på gode opplevelser.
DOP tar utgangspunkt i målpersonens interesser og hva han/hun liker spe-
sielt godt. Personlige presentasjoner står følgelig sentralt i arbeidet med DOP,
i tillegg til at DOP har fokus på hvordan målpersonen deltar. En DOP kan be-
skrive både rutineaktiviteter, hygge- og samværsaktiviteter og også øyeblikkets
muligheter (Slåtta, 2011).
Det unike med DOP er at den gjør rede for både deltagelsesmål og opple-
velsesmål, og at den tar hensyn til målpersonens vilje. Det er med andre ord