Kapittel 8 Livslang læring
147
NR
B
M -
Hente lom-
meboken i
kommoden
lommeboken og legge
denne i ryggsekken
21.03.11
Lommeboken skal ligge i
Rute fra
soverom til
garderoben
Se ruteskjema 1
05.04.11
Jakken skal henge lengst til
venstre i garderoben
Finne
den hvite
stokken
Målpersonen snur seg til
venstre og følger dørkar-
men til kroken som stokken
henger på
ner dørkarmen så kan man
banke på karmen
Rute fra
bolig til
McDonalds
Ruten er for komplisert til
at målpersonen håndterer
denne på egenhånd
01.03.11
Målpersonen bruker led-
sagergrepet, dvs. holder
hjelpers albue
Osv.
Osv. Osv. Osv.
Hverdagens forflytninger er noe man ofte ikke tenker over. Det er våre forflyt-
ninger som gjør at dagen henger sammen. Vi forflytter oss fra sted til sted eller
fra aktivitet til aktivitet. Forflytningen bør betraktes som en del av den aktivi-
teten som er målet med forflytningen, fordi forflytningens mål i stor grad vil
påvirke motivasjonen og engasjementet i selve forflytningen.
Noen eksempler: Forflytningen til fotballbanen bør betraktes som en del av selve
fotballkampen. Forflytningen til kiosken blir en del av det å handle og spise is. Dvs.
fotballkampen og is-spisingen vil i stor grad påvirke målpersonens motivasjon og
engasjement i forflytningen.
For unge voksne med JNCL bør viktige forflytninger i størst mulig grad gjen-
nomføres på en og samme måte, med de samme kjennemerkene og ledelinjene.
Ruteskjemaet i kapittel 6.4.3 (tabell 5) kan være et godt instrument for å få til
dette. Ruteskjemaet kan brukes for planlegging, gjennomføring og evaluerin-
ger av viktige forflytninger.
Innholdet i ruteskjemaet skal stimulere til vedlikehold og nylæring, slik at
målpersonen forblir sin egen sjåfør i størst mulig grad. Faste og strukturerte
forflytninger kan videre gi en indikasjon på hvor man skal hen, slik at forflyt-
ningen blir et signal på kommende aktivitet. Å miste kontrollen på hvor man
er, eller hvor man er på vei, kan få negative konsekvenser.
Fysisk aktivitet er så viktig for unge voksne med JNCL at dette bør plan-
legges, gjennomføres og evalueres jevnlig. Det anbefales at man registrerer