Background Image
Previous Page  151 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 151 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

147

NR

B

M -

Hente lom-

meboken i

kommoden

lommeboken og legge

denne i ryggsekken

21.03.11

Lommeboken skal ligge i

Rute fra

soverom til

garderoben

Se ruteskjema 1

05.04.11

Jakken skal henge lengst til

venstre i garderoben

Finne

den hvite

stokken

Målpersonen snur seg til

venstre og følger dørkar-

men til kroken som stokken

henger på

ner dørkarmen så kan man

banke på karmen

Rute fra

bolig til

McDonalds

Ruten er for komplisert til

at målpersonen håndterer

denne på egenhånd

01.03.11

Målpersonen bruker led-

sagergrepet, dvs. holder

hjelpers albue

Osv.

Osv. Osv. Osv.

Hverdagens forflytninger er noe man ofte ikke tenker over. Det er våre forflyt-

ninger som gjør at dagen henger sammen. Vi forflytter oss fra sted til sted eller

fra aktivitet til aktivitet. Forflytningen bør betraktes som en del av den aktivi-

teten som er målet med forflytningen, fordi forflytningens mål i stor grad vil

påvirke motivasjonen og engasjementet i selve forflytningen.

Noen eksempler: Forflytningen til fotballbanen bør betraktes som en del av selve

fotballkampen. Forflytningen til kiosken blir en del av det å handle og spise is. Dvs.

fotballkampen og is-spisingen vil i stor grad påvirke målpersonens motivasjon og

engasjement i forflytningen.

For unge voksne med JNCL bør viktige forflytninger i størst mulig grad gjen-

nomføres på en og samme måte, med de samme kjennemerkene og ledelinjene.

Ruteskjemaet i kapittel 6.4.3 (tabell 5) kan være et godt instrument for å få til

dette. Ruteskjemaet kan brukes for planlegging, gjennomføring og evaluerin-

ger av viktige forflytninger.

Innholdet i ruteskjemaet skal stimulere til vedlikehold og nylæring, slik at

målpersonen forblir sin egen sjåfør i størst mulig grad. Faste og strukturerte

forflytninger kan videre gi en indikasjon på hvor man skal hen, slik at forflyt-

ningen blir et signal på kommende aktivitet. Å miste kontrollen på hvor man

er, eller hvor man er på vei, kan få negative konsekvenser.

Fysisk aktivitet er så viktig for unge voksne med JNCL at dette bør plan-

legges, gjennomføres og evalueres jevnlig. Det anbefales at man registrerer