Kapittel 8 Livslang læring
145
Tabell 14:
Aktivitetsbank
Aktivitetsbank
Fritid
Fysisk aktivitet
Ferier
Boligaktiviteter
1
Konsert
1
Ergometersykkel
1
Spaniareise
1
Handle mat
2
Fiske
2
Gå rundløypa 5 km
2
Hytta
2
Handle klær
3
Café
3
Styrketrenings
program
3
Meråker
3
Vaske opp
4
Besøke Hans
4
Besøke gymmen
4
Hurdalssenteret
4
Vaske klær
5
Gå på
Lynkamp
5
Ski
5
Beitostølen
sommer
5
Rydde rommet
Ukeplanen og aktivitetsbanken er viktige planleggings- og evalueringsverktøy
fordi de omhandler kvaliteten i målpersonens hverdagsliv. Gjennom god doku-
mentasjon vil det for eksempel være mulig å evaluere om målpersonens behov
for å besøke venner blir tilfredsstilt, eller om målpersonen får anledning til å
vedlikeholde sine ferdigheter i dataprogrammet Sarepta.
Noen ganger kan det være hensiktsmessig å komplettere ukekalenderen og
aktivitetsbanken med en oversikt over viktige situasjoner i hverdagen. Tabell 15
viser et eksempel på en slik liste.
Tabell 15:
Viktige situasjoner
Oversikt – viktige situasjoner
Kode Dato Spesifisering
Ansvarlig person og prioritering
F1 02.03.11 Morgensituasjonen
F2 02.03.11 Toalettbesøk
F3 02.03.11 Spise på McDonalds
Jens Høyvik – prioritet 10. mars 2011
F4 02.03.11 Sette på CD-spiller
F5 02.03.11 Drosje t/r arbeidsplass
Ved hjelp av en slik oversikt kan man fange opp viktige behov. Et eksempel på
tiltak er at målpersonen bør vekkes om morgenen på en spesiell måte, slik at
man sikrer seg en god start på dagen. Det kan også være viktig at drosjeturen til
arbeidsplassen foregår på en spesiell måte, slik at målpersonen føler seg trygg.
Det anbefales at man også lager en oversikt over hverdagens viktige for-
flytninger, fordi forflytningene etter hvert kan indikere hvor man er og hvor
man er på vei. Videre kan en målperson uten talespråk gjøre seg forstått når
han/hun utfører handlinger i riktig kontekst (se tekstbobler neste side). For
å få til dette må målpersonen lære eller vedlikeholde orienteringsevnen. Det
kan av den grunn være klokt å skrive ned og dokumentere en oversikt over