Background Image
Previous Page  149 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 149 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

145

Tabell 14:

Aktivitetsbank

Aktivitetsbank

Fritid

Fysisk aktivitet

Ferier

Boligaktiviteter

1

Konsert

1

Ergometersykkel

1

Spaniareise

1

Handle mat

2

Fiske

2

Gå rundløypa 5 km

2

Hytta

2

Handle klær

3

Café

3

Styrketrenings­

program

3

Meråker

3

Vaske opp

4

Besøke Hans

4

Besøke gymmen

4

Hurdalssenteret

4

Vaske klær

5

Gå på

Lynkamp

5

Ski

5

Beitostølen­

sommer

5

Rydde rommet

Ukeplanen og aktivitetsbanken er viktige planleggings- og evalueringsverktøy

fordi de omhandler kvaliteten i målpersonens hverdagsliv. Gjennom god doku-

mentasjon vil det for eksempel være mulig å evaluere om målpersonens behov

for å besøke venner blir tilfredsstilt, eller om målpersonen får anledning til å

vedlikeholde sine ferdigheter i dataprogrammet Sarepta.

Noen ganger kan det være hensiktsmessig å komplettere ukekalenderen og

aktivitetsbanken med en oversikt over viktige situasjoner i hverdagen. Tabell 15

viser et eksempel på en slik liste.

Tabell 15:

Viktige situasjoner

Oversikt – viktige situasjoner

Kode Dato Spesifisering

Ansvarlig person og prioritering

F1 02.03.11 Morgensituasjonen

F2 02.03.11 Toalettbesøk

F3 02.03.11 Spise på McDonalds

Jens Høyvik – prioritet 10. mars 2011

F4 02.03.11 Sette på CD-spiller

F5 02.03.11 Drosje t/r arbeidsplass

Ved hjelp av en slik oversikt kan man fange opp viktige behov. Et eksempel på

tiltak er at målpersonen bør vekkes om morgenen på en spesiell måte, slik at

man sikrer seg en god start på dagen. Det kan også være viktig at drosjeturen til

arbeidsplassen foregår på en spesiell måte, slik at målpersonen føler seg trygg.

Det anbefales at man også lager en oversikt over hverdagens viktige for-

flytninger, fordi forflytningene etter hvert kan indikere hvor man er og hvor

man er på vei. Videre kan en målperson uten talespråk gjøre seg forstått når

han/hun utfører handlinger i riktig kontekst (se tekstbobler neste side). For

å få til dette må målpersonen lære eller vedlikeholde orienteringsevnen. Det

kan av den grunn være klokt å skrive ned og dokumentere en oversikt over