146
Lære for livet
hverdagens viktige forflytninger, slik at de kan gjennomføres på samme måte
uavhengig av hvem som hjelper målpersonen.
Eksempel 1: En innøvd rute mot kjøkkenet kan for eksempel medføre at en person
som blir kjørt i rullestol «våkner opp» fordi ruten indikerer «mat».
Eksempel 2: Om målpersonen blir ivrig i stuen ved siden av CD-spilleren, vil dette
kunne bli forstått som «jeg vil høre på musikk».
Del C Tiltaks- og evalueringsdokumenter
Et eksempel på en situasjon der det kan være fornuftig å bruke et analyseskjema:
«Hvordan skal en fremtidig fast handletur gjennomføres på best mulige måte, slik
at målpersonen er engasjert, trygg, trives og lærer?»
Noen ganger kan det være hensiktsmessig å analysere de viktige situasjonene
sommålpersonen er i eller kommer til å være engasjert i. Det er flere formål med
slike analyser. For det første skal de sikre at de ulike hjelperne stiller de samme
kravene og forventningene til målpersonen, slik at målpersonen ikke blir over-
kjørt av for hjelpsomme hjelpere. Å stille og forvente de samme kravene må ikke
resultere i at hjelperne opptrer mekanisk. Krav og forventninger skal stilles med
en god porsjon personlighet og varme. For det andre kan man bruke slike ana-
lyser til å ivareta utviklingsperspektivet. For det tredje kan analyseskjemaer være
et viktig evalueringsinstrument. Hva har målpersonen lært og hvilke aktiviteter
trenger mer tilrettelegging? Tabell 16 gir et eksempel på et slikt analyseskjema:
Tabell 16:
Analyseskjema