Background Image
Previous Page  150 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 180 Next Page
Page Background

146

Lære for livet

hverdagens viktige forflytninger, slik at de kan gjennomføres på samme måte

uavhengig av hvem som hjelper målpersonen.

Eksempel 1: En innøvd rute mot kjøkkenet kan for eksempel medføre at en person

som blir kjørt i rullestol «våkner opp» fordi ruten indikerer «mat».

Eksempel 2: Om målpersonen blir ivrig i stuen ved siden av CD-spilleren, vil dette

kunne bli forstått som «jeg vil høre på musikk».

Del C Tiltaks- og evalueringsdokumenter

Et eksempel på en situasjon der det kan være fornuftig å bruke et analyseskjema:

«Hvordan skal en fremtidig fast handletur gjennomføres på best mulige måte, slik

at målpersonen er engasjert, trygg, trives og lærer?»

Noen ganger kan det være hensiktsmessig å analysere de viktige situasjonene

sommålpersonen er i eller kommer til å være engasjert i. Det er flere formål med

slike analyser. For det første skal de sikre at de ulike hjelperne stiller de samme

kravene og forventningene til målpersonen, slik at målpersonen ikke blir over-

kjørt av for hjelpsomme hjelpere. Å stille og forvente de samme kravene må ikke

resultere i at hjelperne opptrer mekanisk. Krav og forventninger skal stilles med

en god porsjon personlighet og varme. For det andre kan man bruke slike ana-

lyser til å ivareta utviklingsperspektivet. For det tredje kan analyseskjemaer være

et viktig evalueringsinstrument. Hva har målpersonen lært og hvilke aktiviteter

trenger mer tilrettelegging? Tabell 16 gir et eksempel på et slikt analyseskjema:

Tabell 16:

Analyseskjema