114
Lære for livet
Ved siden av organisert trening kan det være en fordel at barnet går mellom
skole og hjem når dette er mulig. Å delta i lek i skolegården og nærmiljøet er
viktig, både for å oppleve tilhørighet med andre barn og for å utvikle bedre
fysisk yteevne. Eksempler på aktiviteter som med fordel kan innlæres tidlig
er løping, sykling, svømming og skigåing. Erfaring tilsier at aktiviteter som er
innlært i ung alder, kan være til stor nytte og glede når barnet og ungdommen
blir eldre.
Å gå i ujevnt terreng er en nyttig aktivitet for barn og unge med JNCL. Det vil
stimulere muskler, ledd, koordinasjon og balanse.
Svømming er en meget relevant form for fysisk aktivitet for barn og unge med
JNCL. De fleste barn og unge liker svømming og vanngymnastikk. Det kan
fort bli en livslang interesse. Vann stabiliserer balansen, og vann gjør kroppen
lettere. Aktiviteter i godt temperert vann kan medvirke til å øke eller vedlike-
holde leddbevegelse. Muskulaturen vil kunne mykes opp og leddbevegelsene
bli bedre. Svømming gir også en gevinst med hensyn til tempo- og koordine-
ringstrening. Det kan videre være klokt å bruke tid på øvelser som fremmer
trygghet i vann. Vanntilvenning er viktig i starten og på linje med det som un-
dervises til andre barn. Varmt bassengvann er også utmerket for å gjennomføre
avslapningsøvelser. Innlæring av ryggsvømming bør prioriteres i tidlig alder,
da det har vist seg at det er lettere å utføre og vedlikeholde enn brystsvømming.
Med økende alder kan man med fordel bruke treningsdagbok til å doku-
mentere fysisk aktivitet. Der kan konkrete mål spesifiseres. Samarbeid mellom
elev, kroppsøvingslærer, fysioterapeut og hjemmet er viktig.
Det anbefales at man
som lærer jobber for at
eleven lærer å svømme
eller flyte på ryggen.
Ryggsvømming er lettere å
utføre og vedlikeholde enn
brystsvømming.