Background Image
Previous Page  99 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 99 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

95

må de også lære seg de kompenserende ferdighetene som andre elever ikke

undervises i. Det er følgelig en fare for at eleven får følelsen av å være udugelig

i timen. Det anbefales at man tenker temabasert undervisning før dette skjer.

Temaorganisering innebærer at man arbeider med flere skolefag samtidig

der de tradisjonelle fag- og disiplinskillene oppheves, og dette kan bidra til å

motivere eleven til skolearbeid dersom man tar utgangspunkt i elevens inte-

resseområder. Læreren skal undervise og veilede, men eleven skal også jobbe

selvstendig. Gjennom å bruke denne metoden kan man kombinere teori med

praktiske aktiviteter.

Å jobbe temabasert kan bety at flere elever jobber sammen for å lage et felles

produkt. Temaorganisering gir god mulighet for lokal tilknytning. Det å bruke

lokalmiljøet i undervisningen gir eleven en unik sjanse til å bli kjent med nærmil-

jøet, noe som kan bli viktigere jo nærmere voksenalderen man kommer. Å være

kjent med den lokale butikken, med jordbruket, fisket eller museet kan være av

betydning når man er voksen. Lærebøkene får ikke nødvendigvis en fremtreden-

de rolle i temabasert undervisning, og det kan hentes stoff fra alle mulige steder.

Å jobbe temaorganisert gir godt grunnlag for tilpasset opplæring, spesi-

alundervisning og opplæring i fag. Å jobbe temabasert gir også mulighet for

aldersblandede grupper. Ved temabasert tenkning bør man finne gode temaer

som henger sammen med det som klassen for øvrig jobber med. Det er viktig å

finne noe som kan presenteres for klassen etterpå, og som gjør at elevens arbeid

blir forstått og verdsatt av de andre.

Det er viktig å formulere noen problemstillinger når man har funnet frem

til et tema og deretter jobbe ut fra en målsetting om at man skal finne ut av noe.

Tabell 7 gir et eksempel på temaorganisering.