Kapittel 6 Læring og læringsvinduer
95
må de også lære seg de kompenserende ferdighetene som andre elever ikke
undervises i. Det er følgelig en fare for at eleven får følelsen av å være udugelig
i timen. Det anbefales at man tenker temabasert undervisning før dette skjer.
Temaorganisering innebærer at man arbeider med flere skolefag samtidig
der de tradisjonelle fag- og disiplinskillene oppheves, og dette kan bidra til å
motivere eleven til skolearbeid dersom man tar utgangspunkt i elevens inte-
resseområder. Læreren skal undervise og veilede, men eleven skal også jobbe
selvstendig. Gjennom å bruke denne metoden kan man kombinere teori med
praktiske aktiviteter.
Å jobbe temabasert kan bety at flere elever jobber sammen for å lage et felles
produkt. Temaorganisering gir god mulighet for lokal tilknytning. Det å bruke
lokalmiljøet i undervisningen gir eleven en unik sjanse til å bli kjent med nærmil-
jøet, noe som kan bli viktigere jo nærmere voksenalderen man kommer. Å være
kjent med den lokale butikken, med jordbruket, fisket eller museet kan være av
betydning når man er voksen. Lærebøkene får ikke nødvendigvis en fremtreden-
de rolle i temabasert undervisning, og det kan hentes stoff fra alle mulige steder.
Å jobbe temaorganisert gir godt grunnlag for tilpasset opplæring, spesi-
alundervisning og opplæring i fag. Å jobbe temabasert gir også mulighet for
aldersblandede grupper. Ved temabasert tenkning bør man finne gode temaer
som henger sammen med det som klassen for øvrig jobber med. Det er viktig å
finne noe som kan presenteres for klassen etterpå, og som gjør at elevens arbeid
blir forstått og verdsatt av de andre.
Det er viktig å formulere noen problemstillinger når man har funnet frem
til et tema og deretter jobbe ut fra en målsetting om at man skal finne ut av noe.
Tabell 7 gir et eksempel på temaorganisering.