Table of Contents Table of Contents
Previous Page  78 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 78 / 110 Next Page
Page Background

77

rapporterte de bl.a. bruken av uklare kjennemerker, dårlige lysforhold, ansamling av

mange mennesker, stor trafikk, parkerte biler og områder åpne og fri for hindringer som

ekstra vanskelig. Sistnevnte punkt kan kanskje synes merkelig, men her må en huske

at store åpne flater ikke gir mulighet for å finne visuelle holdepunkter eller ledelinjer.

Dette vanskeliggjør selvfølgelig orienteringen for personer med redusert sidesyn.

Nøkkelen til løsning ligger i om en kan identifisere hva som gjør det mulig å navigere

sikkert i omgivelsene. Her har deltagerne identifisert ulike faktorer. For personer med

AMD er det bl.a. pekt på slett underlag, bra lysforhold, lite trafikk, god ledelinje, og

at en er godt kjent. For personer med RP nevnes god ledelinje, lite folk, godt gangfelt,

bra lys, bred og avgrenset trapp, at en er kjent, god kant, høyt rekkverk og tydelig

asfaltkant. Spørsmålet blir da om en kan omgjøre de rutene som i dag er vanskelige,

til såkalte lette ruter, og hva det vil kreve av tilrettelegging.

Et område koster ingenting bortsett fra trening, og det er å gjøre de personene det

gjelder kjent med de rutene de skal ferdes i. Både selvrapporteringen og dataene

i denne undersøkelsen bekrefter at dette er virksomme tiltak. Nå vet vi også at

ledelinjer og kjennemerker er noe som personene i begge gruppene gjør bruk av. Her

ligger sannsynligvis deler av svaret når en skal etablere gode ruter for den enkelte.

Sannsynligvis vil personer med RP i større grad enn personer med AMD etterlyse

peilepunkt.

Det var ingen særlig store endringer i hvorledes AMD-gruppen brukte ledelinjer

og kjennemerker for å holde kursen første og siste gang de gikk ruten. Den mest

bemerkelsesverdige forandringen var at bruken av kjennemerker gikk ned, mens

bruken av ledelinjer økte. De brukte også oftere ledelinjene fleksibelt. Mest sannsynlig

gjenspeiler dette at de etter hvert hadde blitt så godt kjent i ruten at det å sjekke

kjennemerkene ble unødvendig. De hadde lært seg at ledelinjene kunne fungere som

brukbare verktøy i forflytningen mot neste kjennemerke.

Det var heller ingen store endringer i hvorledes RP-gruppen fikserte på kjennemerkene,

peilepunktene og ledelinjene. Også de fikserte mindre på kjennemerkene, antagelig av

samme grunn som hos AMD-gruppen. Hos RP-gruppen gikk også det totale antallet

fikseringer på ledelinjer ned. Forekomsten av fikseringer på ledelinjer som ligger

midt i bevegelsesretning økte imidlertid og kan ses på som en optimalisering av

fikseringsmønstret i forhold til synsvansken deres, og er samtidig et uttrykk for en

mer effektiv forflytning. Bruken av peilepunkter var stabil fra første til siste gang

RP-gruppen gikk ruten.

Ved å lære nye ruter, og ved å gjøre nye ruter lettere å bruke, kan en også oppnå andre

fordeler. I tillegg til å komme seg tryggere og lettere fram, som denne undersøkelsen

viser, gir det også kognitivt overskudd, som gjør at en i større grad enn ellers kan

tillate seg å «la tankene vandre». En kan med andre ord orientere seg på det en kan

kalle «autopilot».